Bild
Nästa artikel
KLASSIKERKAMPEN

Tjuv och polis!

Publicerad 26 mars 2010 (uppdaterad 17 oktober 2013)
Efter att Claes Johanssons Saab 9000 turbo försvunnit så finns det inget annat att göra än att tillkalla polis. Som givetvis kommer i en Volvo! Klassikerkampsmotståndaren Fredrik Nyblad gottar sig åt några broschyrer med mycket smal inriktning.

Först och främst, jag beklagar verkligen att Claes Johanssons Saab försvunnit.

Men efter många år som nyhetsjournalist så har jag lagt märke till vilket svenskt märke som busar föredrar och vilket märke som är de bästa polisbilarna.

Jag behöver inte nämna vilket som är vilket, men om jag hade fått en krona för varje brinnande Saab jag fotograferat i samband med rån så hade jag säkert fått ihop till en… Ja, hamburgare på en välkänd kedja med rödgul-logga.

Kasper Dudzik var vänlig nog att skicka några filer med specialbroschyrer från Volvo. Eftersom Claes nu är i behov av farbror blå för att lösa stölden av hans Saab 9000 så passade det bra att publicera dem idag tycker jag.

Du kan se mer svenska polisbilar från 1980-talet om du klickar på länken "Farbror Blågul".

Broschyr från 1979 med smal kundkrets.

Hmm. Allt ser mycket svenskt ut i den här bilden, förutom att bilen är helvit och texten på engelska. Antagligen en bil uppmålad speciellt för 1979 års broschyr och tänkta internationella kunder.

Tänk så mycket man kan lasta i en 240! Fiffiga påsar på bagageluckan!

Så här såg arbetsmiljön ut i en polisvolvo 1979, inte så otroligt mycket knappar faktiskt.

Ojojoj! Kan det bli snyggare! Observera att de här amerikanska polisbilarna är av 1981 års modell. På den nordamerikanska marknaden fick de stora stötfångarna hänga kvar ytterligare ett par år.

Och så åker vi över Atlanten till Storbritannien. En 244 GLT för den brittiska polismarknaden.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.