Att räkna på och bygga en en egen cabriolettopp är överkurs. Denna bil försågs med en ställning i tre delar, huvuddelen med sina landåjärn fungerar utmärkt och har god passform, men den har har bara två tvärgående stag i aluminium. Ingenjör Wahlström gjorde ett par lösa sidostycken för att hålla hela takkonstruktionen säkert på plats, och dessa är ett par sinnrika anordningar. Här går också bilens lite annorlunda syfte igen, ett varuprov på hans egen ingenjörskap, för stöttorna är vikbara, och har fem olika typer av låsningar. Mittstolpen viks ut och sätts i ett spår nedtill med tillhörande ögla, och överdelen har en pigg som passas in i ett hål, därefter dras dessa ihop med en excenterspännare, och överdelen låses med en vridbar tapp.
I bakkant sitter en hyska med styrtapp och i framkant passar man in en pigg i ett hål och låser med en skjutregel. Systemet är mycket enklare att hantera än det låter, och delarna sluter förvånansvärt tätt, passningen mot rutorna är också bra. När allting är uppfällt, låst och fastsatt är klaustrofobin total.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.