Fyndchans på Saab
För ett par år sedan träffade jag en rik holländsk Volvosamlare. Bilen han var allra gladast över var inte en Volvo utan en Saab 900 NG cabriolet som han köpt för 25 000 kronor dagen innan.
Jag förstår honom, andra generationen Saab cabriolet är ett fynd – om du slår till idag på en 900 NG/9-3.
Fredrik Nyblad
Innovativ mini-Audi
En bilmodell som GARANTERAT kommer att bli en framtida klassiker är Audi A2. Tekniskt innovativ, spännande form – och lite lätt missförstådd i sin samtid. Dessutom ett kvalitetsbygge. Bara det att man försökte få det till att motorhuven var ”förseglad” och egentligen inte behövde röras av bilägaren. När det i själva verket handlade om att man sparade vikt och ingenjörstimmar på att konstruera gångjärn.
Claes Johansson
Minst två Folkabussar
Sportbilarna på affischerna i pojk-/flickrummet eller prestandavarianten av bilen ens föräldrar körde under uppväxten är alltid säkra investeringar. Men för att hitta riktiga börsraketer måste vi förbise dessa.
Att fynda första, andra och numera även tredje generationen Volkswagen Transporter är sedan länge ett minne blott. Därför ska du omgående dammsuga annonssidorna efter fina T4:or (1990-2003) och köpa två, minst.
Joakim Bergqvist
Modern Hundkoja i originalskick
I begreppet framtida klassiker ligger det en förväntan om en värdestegring och är det detta som eftersträvas handlar det väldigt mycket om att knipa rätt exemplar.
Köper du en typisk 50 000-kronorsbil får du en normalsliten vagn som kräver reparationer och då börjar man genast talla på det framtida kapitalet.
Tittar du istället på modeller som normalt sett ligger runt 25 000–30 000 kronor är chanserna goda - med en budget på 50 000 kronor - att du hittar det där samlarexemplaret som om några år skapar rubriker om auktionsrekord.
Jag skulle slå till på en tidig Mini Cooper R50, den moderna Hundkojan. Presenterad hösten 2000 var den en retrobil som gav mer än bara yta – den var välkonstruerad och rolig att köra. Då tyckte man att den var stor för att vara en Hundkoja – med dagens mått är det en mycket liten och smidig bil. Motorn på 1,6 liter och 116 hk är lite träig till karaktären men det gör inget, resten är så kul.
Mini Cooper fanns i en rad roliga färgkombinationer och med massor av options. Jag skulle satsa på ett lågmilarexemplar, med dokumenterad historik och i en stark färg. För 50 000 kronor är jag den enda spekulanten och kan locka fram de verkliga pärlorna. Har jag riktig tur kan jag plåga till mig en Cooper S med kompressormatning och 163 hk. De är redan på väg uppåt i pris så jag skulle få rucka en aning på kravet på lågmilare. Men den ska absolut vara i originalskick!
Carl Legelius
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.