Morgondagens bil redan i dag – ett populärt skryt i annonserna förr och nu. Austin A40 debuterade 1958 och hade karosslinjer från Pinin Farina, som det skrevs då. Den italienska designfirman skulle forma fler BMC-bilar de närmaste åren och för att riktigt betona det italienska släktskapet fick Austin A40 tillnamnet Farina hemma i England – men inte i Sverige. Här blev det Futura eftersom risken att förknippa bilen med farinsocker ansågs alltför stor.
A40 är en märklig bil, trots sin konventionella konstruktion. De första utgåvorna hade en liten bagagelucka till ett utrymme som kunde förstoras genom att baksätet fälldes ned, ett slags halv halvkombi. Något år efter debuten kom en riktig halvkombilucka som en logisk följd, eller snarare två luckor – en övre och en nedre, ungefär som på Volvo Amazon kombi.
Men inte nog med det. Till 1962 års modell lanserades A40 MkII som hade ett 89 millimeter förlängt axelavstånd för att erbjuda bättre plats i baksätet. Det kan ta ett tag för ett otränat öga att upptäcka skillnaden mellan MkI och MkII, övriga yttre ändringar är minimala.
Annonsen ovan fördes in i Vi Bilägare hösten 1959 och tittar du noga ser du att A40 här är högerstyrd. Totalt byggdes drygt 340 000 exemplar, ungefär lika många av MkI och MkII.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.