Nästa artikel
Britter i västerled
Reklampaus

Britter i västerled

Publicerad 2024-02-08 07:07 (uppdaterad 2024-02-20 13:22)

 

Hur marknadsförde man brittiska bilar i Amerika? Ett axplock reklam från de stora landet i väster med MG, Jaguar Triumph med mera.

Jaguar 1960 - här tryckte man hårt på sport och prestanda. 

Jaguar 1980 - mer executive och lyx, men det finns ändå en sportbil därunder.  

Morris Minor för Kanada 1954 

Ford Cortina för Kanada 1972.  Intressant att dom verkar sålds både genom Ford och Mercury-Lincoln division där. Någonting som inte skulle varit tänkbart söder om gränsen.  

MG TF 1955 - MG sålde bra därborta 

MGB Limited edition  med stripes och gumminylle 1979. 

Ford sålde både Cortina och Taunus för dom som ville ha en bil snäppet under Falcon. 

Vauxhall 1958 - lite senare döptes dessa om till Sherwood i Kanada.  

Triumph Stag med V8 var på det hela taget gjorde enkom för USA. 

I slutet av sjuttiotalet såg man slutet på den klassiska brittiska sportbilen - och brittiska bilar i allmänhet var på fallrepet.  Leyland sålde in Triumph Spitfire med självironi. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.