![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-01/mg_tf.jpg?itok=h8M7Mv0X)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-01/jaguar_1960_mk_ii_us_ad_1.jpg?itok=GM7rzNBO)
Jaguar 1960 - här tryckte man hårt på sport och prestanda.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-01/jaguar_1981_xj6_us_ad.jpg?itok=2mkXBfeZ)
Jaguar 1980 - mer executive och lyx, men det finns ändå en sportbil därunder.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-01/morris_1945_minor_canada_ad_1.jpg?itok=GaOCugh4)
Morris Minor för Kanada 1954
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-01/ford_1972_cortina_canada_ad.jpg?itok=uMHP1vqR)
Ford Cortina för Kanada 1972. Intressant att dom verkar sålds både genom Ford och Mercury-Lincoln division där. Någonting som inte skulle varit tänkbart söder om gränsen.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-01/mg_tf_1955_usa_ad_1.jpg?itok=7cilXlLi)
MG TF 1955 - MG sålde bra därborta
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-01/mg_1979_mgb_limited_us_ad.jpg?itok=uIdxM5Vd)
MGB Limited edition med stripes och gumminylle 1979.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-01/ford_1963_cortina_usa_ad.jpg?itok=rpPvD-cw)
Ford sålde både Cortina och Taunus för dom som ville ha en bil snäppet under Falcon.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-01/vauxhall_1958_us_ad.jpg?itok=eNliMSRn)
Vauxhall 1958 - lite senare döptes dessa om till Sherwood i Kanada.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-01/triumph_stag_us_ad_2.jpg?itok=rN9CAU7C)
Triumph Stag med V8 var på det hela taget gjorde enkom för USA.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-01/triumph_1977_spitfire_wildlife_us_ad.jpg?itok=bUGyFTIM)
I slutet av sjuttiotalet såg man slutet på den klassiska brittiska sportbilen - och brittiska bilar i allmänhet var på fallrepet. Leyland sålde in Triumph Spitfire med självironi.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.