Tretton år efter debuten och succén för Citroën DS på Parissalongen den 6 oktober 1955 presenterades den största utseendeförändringen i modellens levnad.
I Vi Bilägare återfanns åtskilliga gånger under 1968 ovanstående halvsidesannons för att fira tilldragelsen. Ingen betraktare kunde undgå bilens nya uppsyn, där fyra strålkastare hade samlats bakom täckande glas och åstadkommit ett tydligt ansiktsuttryck. Inte överdrivet glatt men heller inte buttert – beläst kanske vore rätta ordet?
En bildad bil hur som helst, det visste alla som tagit del av den kaskad av annorlunda nyheter som lanserades vid debuten och som hängt med genom åren. Nu var de nya strålkastarna samtalsämnet.
På de dyrare versionerna (och som extra på de billigare) vred sig de inre insatserna (för helljuset) med framhjulen och underlättade sålunda kurvtagning i mörker. Så typiskt Citroën, långt före dagens superkomplicerade konstruktioner för att åstadkomma samma funktion.
Annonsen i sig har tidsriktigt avspänt språk där ”självklar” och ”självklart” självklart skrivits med liten bokstav i början av uttrycken. Bilden med de belåtna resenärerna visar en Citroën ID 19, den lite enklare version som året därpå kom att ersättas av DSuper och DSpécial. Då hade 491 434 exemplar av ID tillverkats.
Totalproduktionen för alla de olika versionerna av ”Paddan” blev 1 456 115 exemplar under 20 år.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.