Nästa artikel
Citroëns DS-reklam visade största nyheten på 13 år
Reklampaus

Citroëns DS-reklam visade största nyheten på 13 år

Publicerad 26 juli 2023
Ingen betraktare kunde undgå bilens nya uppsyn när den presenterades 1968.

Tretton år efter debuten och succén för Citroën DS på Parissalongen den 6 oktober 1955 presenterades den största utseendeförändringen i modellens levnad.

I Vi Bilägare återfanns åtskilliga gånger under 1968 ovanstående halvsidesannons för att fira tilldragelsen. Ingen betraktare kunde undgå bilens nya uppsyn, där fyra strålkastare hade samlats bakom täckande glas och åstadkommit ett tydligt ansiktsuttryck. Inte överdrivet glatt men heller inte buttert – beläst kanske vore rätta ordet?

En bildad bil hur som helst, det visste alla som tagit del av den kaskad av annorlunda nyheter som lanserades vid debuten och som hängt med genom åren. Nu var de nya strålkastarna samtalsämnet.

På de dyrare versionerna (och som extra på de billigare) vred sig de inre insatserna (för helljuset) med framhjulen och underlättade sålunda kurvtagning i mörker. Så typiskt Citroën, långt före dagens superkomplicerade konstruktioner för att åstadkomma samma funktion.

Annonsen i sig har tidsriktigt avspänt språk där ”självklar” och ”självklart” självklart skrivits med liten bokstav i början av uttrycken. Bilden med de belåtna resenärerna visar en Citroën ID 19, den lite enklare version som året därpå kom att ersättas av DSuper och DSpécial. Då hade 491 434 exemplar av ID tillverkats.

Totalproduktionen för alla de olika versionerna av ”Paddan” blev 1 456 115 exemplar under 20 år.

Citroën II - Klassikers samlarserie #26

ÄNNU MER CITROËN!
Oväntade, uppfinningsrika och vackra ­Citroën! Nu är Klassikers andra samlar­utgåva om det fascinerande märket här. På 100 sidor har vi samlat våra bästa artiklar om 2CV, Méhari, DS, B11, SM, CX, BX och XM. Dessutom de udda M35 och UMAP!


Innehåll:
Sverigeresan Citroën 2CV 1959
George Johansson kan sitt Närke sedan barnsben, men bilen är nyinköpt. Det blir en resa i barndomens hjulspår. (Klassiker 2/2019)

Klassikerguiden Citroën 2CV6
Det har alltid varit rätt att köra lillcittra och kanske är det lite extra rätt just nu. (Klassiker 2/2008)

Sverigeresan Citroën 2CV på Åland
Sista helgen innan skolan börjar och en liten Cittra som körts för lite under sommaren. Det är klart att vi drar till Åland! (Klassiker 3/2018)

Citroën Méhari 1982
Frisk luft och frisk lutning – det strandgladaste 2CV-derivatet passar väldigt bra på Gotland. (Klassiker 10/2021)

UMAP – en sportigare 2CV
En 2CV med glasfiberkaross borde bli lättare. Näha, inte det. (Klassiker 8/2011)

Klassikerguiden Traction Avant
Trots att den tillverkades i 23 år var den fortfarande närapå modern när den lades ner. Så köper du en B11! (Klassiker 10/2020)

Sverigeresan Citroën DS20 Break
Jon Remmers tar riktning västerut utan att veta så mycket mer än att han kör en DS som stått still i 30 år. (Klassiker 7/2018)

I Paris med wankel
Citroën M35 låter som en blandning av tvåtaktare och jetplan. Vi åker till Paris! (Klassiker 5/2011)

Klassikerguiden Citroën SM
En av bilvärldens mest sägenomspunna – bör den helst beundras på håll? Absolut inte, du vågar gå nära också! (Klassiker 2/2022)

Citroën CX 2400 GTI 1984
Ämnade för långresor på dåliga vägar slets de flesta CX ner – vi kör en som lurat tiden. Den har bara gått 2 291 mil! (Klassiker 6/2021)

Citroën BX 14RE 1989
Citroëns nya mellanklassbil BX var djärvt nyskapande.Precis som man kunde förvänta sig. (Klassiker 7/2021)

Klassikerguiden Citroën XM
Framtidsformad farkost från Frankrike förför. Fatta! (Klassiker 4/2015)

CitroMuseum Castellane
Henri Fradet har världens finaste privata Citroën-samling. Låga mil och originalskick – annars släpps bilen inte in. (Klassiker 4/2020)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.