Nästa artikel
Fiat Panda i fint sällskap – men svenskarna var tveksamma
Reklampaus

Fiat Panda i fint sällskap – men svenskarna var tveksamma

Publicerad 9 juli 2023
Någon Sverigesuccé blev det inte för första generationen Fiat Panda, åtminstone inte under de första årgångarna.

Fiat Panda var karsk nog att jämföra sig med två verkliga storheter i bilvärlden när den dök upp på helsidor i Sverige 1983: VW Typ 1 och Renault 4. Folkbilar om några, precis som Panda snabbt blev hemma i Italien.

Presentationen av den rättframt kartongformade bilen, signerad Giugiaro och Italdesign, skedde tre år tidigare och frågan var väl om svenska bilköpare nu var redo för något så enkelt och krusidullfritt som detta? 

Panda lockade med ytterst låga kostnader i inköp och underhåll, med flexibel och oöm inredning, med enkel utrustning (en enkel vindrutetorkare) och med beprövad teknik (stel bakaxel, bladfjädrar, framhjulsdrift). Frontens design var glatt asymmetrisk och vind- och bakruta alldeles platta för det blev billigare så. Rökare kunde njuta av en askkopp som var skjutbar i sidled längs ett spår på den enkla instrumenthyllan.

Det gick … så där för Panda i Sverige, åtminstone för de första årgångarna. 1986 kom en något utseendeförändrad utgåva, försedd med Fiats robotbyggda motor FIRE och med fyrhjulsdrift som alternativ. Den såg man här och där under ett par år framöver, gärna röd eller i intagande pyjamasblå kulör, alternativt vit.

Men någon folkbil à la VW eller Renault blev Panda aldrig här. Däremot dräller det fortfarande av dem i hemlandet och det kan man förstå.

Fiat - Klassikers samlarserie #21

Nu har vi samlat våra favoritartiklar om Fiat! 100 sidor med allt från massproducerade folkmodeller till låg­seriebyggen från obskyra karossmakare. Osannolika överlevare och makalösa renoveringar, spännande resor och köpguider. Upplagan är begränsad.

 

Innehåll Klassikers samlarutgåva om Fiat

En sån hade ju... Fiat 1400 1950-58
När pontonkarossen kom till Italien. (Klassiker 2/2010)

Klassikerguiden Fiat 500 Topolino
Benet skaver mot dörrklädseln och din skuldra får stöd av sidorutan – köpläge! (Klassiker 2/2015)

Fiat 1900 A Granluce 1954
En handfull kom till Sverige – nu har två av dem återförenats. Vilken av dem har mest att berätta? (Klassiker 10/2020)

Fiat 1200 Farina
Vardagsbil i italiensk gåbortkostym. En ovanlig överlevare som även vår kalenderbitare går bet på. Nästan. (8/2008)

Renovering Fiat 600 Multipla
Roland Sandberg har återupplivat en riktigt tidig Multipla. Det tog sju år. (Klassiker 7/2016)

Klassikerguiden Fiat 500 Nuova
Bilglädje i fickformat. Varning för svårt köpsug! (8/2009)

Sverigeresan Öland
En Fiat 600 är precis lagom stor för avlånga upptäckts-resor. (Klassiker 9/2009)

En sån hade ju Fiat 1100
Underbar liten vagn. Något annat går inte att säga om snygga, sansade Fiat.  (Klassiker 6/2011)

Fiat 2100 Vignale 1961
Ett tiotal ex av den udda coupén byggdes, vi kör den som kom till Sverige. (Klassiker 1/2016)

Ghia 1500 GT 1963
Vacker som en dag och med bus under huven. En ägare sen 1964. Hoppa in! (Klassiker 6/2013)

Fiat 850 Special 1971
Michel fick sin Fiat som 18-årspresent. Sedan dess har de hållit ihop. (Klassiker 9/2015)

Broschyren Fiat 124
Under en tid satsade Fiat hårt på USA. Broschyren för 124--serien innehåller något för alla! (Klassiker 7/2019)

Klassikerguiden Fiat 124 Sport Spider
Okänd som ny, men allt fler Fiat 124 Sport Spider har hittat till Sverige. (Klassiker 4/2009)

Fiat 124 Abarth
Ewa fick ett ultimatum av sin bror: Om inte du köper den så gör jag det! (Klassiker 8/2010)

Fiat 124 Special T 1972
En sportbil för familjen – vi får chansen att köra ett exemplar i toppskick. (Klassiker 9/2014)

Klassikerguiden Fiat 127
Vi lovar: Du har råd med en Fiat 127! Stor köpguide till Fiats lilla framhjulsdrivna tuffing. (Klassiker 1/2017)

Fiat 127 1978
Bilen som bara har som uppgift att existera. Mätarställning: 51 km. (Klassiker 3/2012)

Klassikerguiden Fiat X1/9
Ytterligare ett bevis på att körglädje inte handlar om stora kraftresurser. (Klassiker 8/2011)

Renoveringen Fiat Ritmo 75 1981
Mats Nilsson hittade först blinkersglasen – sedan bilen. Två år senare orsakade han haktapp överallt. (Klassiker 1/2013)

Klassikerguiden Fiat Panda
Tänk inuti lådan – du vill ha en Fiat med skarpa hörn! Stor köpguide till liten bil. (Klassiker 8/2016)

Agnellis specialare
Playboylivet kräver sina redskap. Fiats ledare lät bygga efter egen smak. (Klassiker 4/2013)

Fiat 850 T 1976
En av världens minsta skåpbilar – i husbilsutförande! (9/2016)

 

Artiklarna är tidigare publicerade i Klassiker mellan 2007 och 2020 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.