För en gångs skull tittar vi till en engelsk bilannons, vi vill ju inte missa nya, axsnabba Morris Minor 1000 av 1956 års modell. Den tog vid efter den tidigare Minormodellen som hade sidventilsmotor på 803 cm3. Namnet till trots hade nya Minor 1000 en cylindervolym på 948 cm3 och motor med toppventiler.
Toppfarten ökade från 101 km/tim till 121, men det var accelerationen som fick Mr. Jones att höja på ögonbrynen: 0–96 km/tim på 28 sekunder i stället för 52 i ”The mighty Morris Minor 1000” som annonsen ropade ut. Håll i kubben, säkra papiljotterna!
Nå, greppet gick förstås hem. I England hade motorvägs- och ringledsbyggen satt ordentlig fart för den svällande trafiken under 1950-talet och det krävdes helt enkelt mer fart för att hänga med in i den nya, moderna tiden. Morris Minor var och är alltjämt Englands motsvarighet till Tysklands Volkswagen Typ 1, utan att numera betinga lika skyhöga priser på veteranbilsmarknaden.
Minor blev med tiden den första engelska modell som nådde över en miljon tillverkade exemplar. Den byggdes i tre serier och hjärnan bakom konstruktionen var förstås Alec Issigonis, Hundkojans konstruktör.
När Minor slutligen lades ned 1971 hade drygt 1,6 miljoner exemplar knåpats ihop sedan 1948. Sammansättning skedde kors och tvärs i Imperiet, bland annat i Australien, på Nya Zeeland och Malta samt i Malaysia.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.