Ibland talas det om de viktigaste modellerna i en tillverkares historia. BMW ”Neue Klasse” i början av 1960-talet till exempel, en modern serie som sannolikt räddade företaget undan konkurs.
Så illa var det inte med Honda innan lilla Civic debuterade 1972 men nog satte den käcka modellen det välkända motorcykelmärket ordentligt på bilkartan. Det gällde också i Sverige, här var Hondas småbilar nästan okända innan Civic lanserades.
Annonsen nedan är från 1977 och visar det som fortfarande var första generationen. Det har blivit tio till sedan dess, i mängder av utföranden och i över 27 miljoner tillverkade exemplar totalt.
Ur-Civic fanns med två, tre eller fyra dörrar, de båda senare med halvkombikaross. Två olika storlekar på tredörrarsmodellens halvkombilucka erbjöds under åren, den ena avslutad ett stycke upp på bakstammen, den andra neddragen mot stötfångaren. Motorerna var på antingen 1,2 liters volym och 55 hk eller på 1,5 liter och 70 hk (femdörrarsversionen).
Pigga köregenskaper, väldisponerade utrymmen i kompakt kaross och hög driftsäkerhet parad med riklig utrustning etablerade Civic på marknaden. I annonsen i Vi Bilägare syntes även Accord, som snart skulle göra succé den också.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.