Historien har inte varit nådig mot Saab-Lancia 600, den Giugiaro-ritade bilen som skulle ersätta Saab 96 V4 vid debuten 1980. Sexhundran lanserades med buller och bång men befanns ganska snart vara fel skådespelare i den rollen. Det såldes visserligen drygt 6 400 stycken men nästan alla försvann lika fort som de kom. Om någon sett en 600 på sistone går det bra att höra av sig.
Vi har faktiskt tagit upp bilen i denna spalt förut, i annonsen där Saabs Erik ”På taket” Carlsson lutade sin ansenliga kroppshydda över den lilla bilen och sade: ”Den här har vi byggt från vägen och uppåt”.
Här har vi en annan lutare, en till synes framgångsrik ung man som ser ut att just ha klivit ur sin 600 efter att ha kommit hem från jobbresan. Den så kallade copyn, annonstexten, är full av påståenden man ska tro kommer från vår man: ”Vilka backspeglar! Stora och ställbara inifrån. Perfekt körställning, nära nog allt går att ställa in. Sätet, ryggstödet, nackskyddet och ratten. Nollpunktsstyrning som på Mercedes. Varvvillig motor med samma förgasartyp och märke som Ferrari”. Jojo!
Lite erkännande måste vi ändå ge reklammakaren för att ha undvikit den värsta floskeln av alla, den om bilen som ligger klistrad vid vägen. Det gjorde inte Saab-Lancia, även om dess kusin Delta Integrale var en hejare i rally-VM. Inte klistrad, men: ”Saab-Lancian ligger som en tapet på vägen”.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.