Nästa artikel
Saab tog draghjälp av flyget
Reklampaus

Saab tog draghjälp av flyget

Publicerad 15 april 2024 (uppdaterad 18 april 2024)
Att flagga för kopplingarna till flyget blev en kär tradition för bilbyggarna i Trollhättan.

Om idéerna någonsin sinade på Saabs reklamavdelning fanns alltid ett säkert kort att dra fram ur leken – kopplingen till flyget. Genom decennierna fanns planen med i bakgrunden, för att försäkra om teknikframkant, byggkvalitet och förstås fart. J 35 Draken provflög första gången 1955 och började levereras till Flygvapnet 1959 – vad kunde vara mer rätt att krydda en 93-annons med än planet som snart skulle fylla skyarna!
 

Mer Saabläsning – en hel tidning om V4!

ÄLSKADE SAAB V4!
Motorbytet skedde i största hemlighet, inte ens på fabriksgolvet var planerna kända. Men det blev succé och Saab 95 och 96 kunde leva vidare och det karaktäristiska motor­ljudet hördes snart i varje gathörn. Nu har vi samlat våra bästa artiklar om Saab V4!


Innehåll:

Motorbytet När V4:an smögs in
Tvåtaktaren skulle officiellt leva vidare i många år. Men bakom kulisserna smiddes andra planer. (SCM 2018)

Klassikerguiden Saab 96 V4
Bussigare entusiastbil är svårt att tänka sig. Köp en goding du också – men först efter att ha läst vår kompletta guide. (SCM 1/2022)

Saab 96 V4 1968
Behaglig och väldoftande. Roland Vidarsson njuter av lugnet som bara en fin original V4 kan ge. (SCM 2/2021)

Ögonblicket Lantbrevbärarens 95
Tur att mycket fick plats i Saab 95 när lantbrevbärarens arbetsuppgifter utökades än en gång. (Klassiker 2/2021)

Saab Sport & Rally
Där heta kamaxlar och särpräglade solhattar sålde stort. (SCM 1/2019)

Äntligen utsläppt Saab 98!
Vi berättar historien om en missförstådd prototyp. Vi gillar dig jättemycket, underbara Saab 95 halvkombi. (SCM 1/2021)

Saab 95 i polisuniform
Tvådörrars kombi fick hundliv hos Polisen. (SCM 1/2022)

Resa Vi tog en brun V4 till Ryssland!
Karelen hälsar oss ganska välkomna. Och vi hittar äntligen de allra finaste anti-statremmarna. (SCM 1/2019)

Lååågmilaren! Saab 96 1980
Två vardagsresor till jobbet. Mer blev det inte för en av de sist byggda 96:orna. För all framtid känd som 15,9-milaren? (SCM 2018)

Erik Carlsson och Baja 1000
Hårdaste rallyt. Hårdaste föraren. Hårdaste Saaben. (SCM 1/2019)

Ammi – V4-samlaren!
Det började lite försiktigt. Idag står elva godingar hemma i garaget. Det är något speciellt med Saab 96 V4 tycker Ammi. (SCM 2/2020)

Fixa själv Balansaxel
Ett skramlande ljud – inga goda nyheter i en Saab V4. Julle kurerar. (Klassiker 9/2015)

Fixa själv Bromsar & spindelleder
Julle tar itu med felen som besiktningen inte hittade. (Klassiker 9/2013)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.