Nästa artikel
Saab tog draghjälp av flyget
Reklampaus

Saab tog draghjälp av flyget

Publicerad 2024-04-15 14:30 (uppdaterad 2024-04-18 17:30)
Att flagga för kopplingarna till flyget blev en kär tradition för bilbyggarna i Trollhättan.

Om idéerna någonsin sinade på Saabs reklamavdelning fanns alltid ett säkert kort att dra fram ur leken – kopplingen till flyget. Genom decennierna fanns planen med i bakgrunden, för att försäkra om teknikframkant, byggkvalitet och förstås fart. J 35 Draken provflög första gången 1955 och började levereras till Flygvapnet 1959 – vad kunde vara mer rätt att krydda en 93-annons med än planet som snart skulle fylla skyarna!
 

Mer Saabläsning – en hel tidning om V4!

ÄLSKADE SAAB V4!
Motorbytet skedde i största hemlighet, inte ens på fabriksgolvet var planerna kända. Men det blev succé och Saab 95 och 96 kunde leva vidare och det karaktäristiska motor­ljudet hördes snart i varje gathörn. Nu har vi samlat våra bästa artiklar om Saab V4!


Innehåll:

Motorbytet När V4:an smögs in
Tvåtaktaren skulle officiellt leva vidare i många år. Men bakom kulisserna smiddes andra planer. (SCM 2018)

Klassikerguiden Saab 96 V4
Bussigare entusiastbil är svårt att tänka sig. Köp en goding du också – men först efter att ha läst vår kompletta guide. (SCM 1/2022)

Saab 96 V4 1968
Behaglig och väldoftande. Roland Vidarsson njuter av lugnet som bara en fin original V4 kan ge. (SCM 2/2021)

Ögonblicket Lantbrevbärarens 95
Tur att mycket fick plats i Saab 95 när lantbrevbärarens arbetsuppgifter utökades än en gång. (Klassiker 2/2021)

Saab Sport & Rally
Där heta kamaxlar och särpräglade solhattar sålde stort. (SCM 1/2019)

Äntligen utsläppt Saab 98!
Vi berättar historien om en missförstådd prototyp. Vi gillar dig jättemycket, underbara Saab 95 halvkombi. (SCM 1/2021)

Saab 95 i polisuniform
Tvådörrars kombi fick hundliv hos Polisen. (SCM 1/2022)

Resa Vi tog en brun V4 till Ryssland!
Karelen hälsar oss ganska välkomna. Och vi hittar äntligen de allra finaste anti-statremmarna. (SCM 1/2019)

Lååågmilaren! Saab 96 1980
Två vardagsresor till jobbet. Mer blev det inte för en av de sist byggda 96:orna. För all framtid känd som 15,9-milaren? (SCM 2018)

Erik Carlsson och Baja 1000
Hårdaste rallyt. Hårdaste föraren. Hårdaste Saaben. (SCM 1/2019)

Ammi – V4-samlaren!
Det började lite försiktigt. Idag står elva godingar hemma i garaget. Det är något speciellt med Saab 96 V4 tycker Ammi. (SCM 2/2020)

Fixa själv Balansaxel
Ett skramlande ljud – inga goda nyheter i en Saab V4. Julle kurerar. (Klassiker 9/2015)

Fixa själv Bromsar & spindelleder
Julle tar itu med felen som besiktningen inte hittade. (Klassiker 9/2013)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.