Nästa artikel
Saabs lekfulla annons: ”Om det bara varit sant …”
Reklampaus

Saabs lekfulla annons: ”Om det bara varit sant …”

Publicerad 12 juli 2023
”Vi kunde tack vare detta i lugn och ro ägna vår tid till att finslipa och vidareutveckla 99:an”, skrev Saab i en snygg och informativ annons på 1980-talet.

Antagligen var det spiken i kistan för de sista resterna av biltillverkning i Trollhättan när Nevs nyligen sade upp nästan hela personalstyrkan. Annonsspanarens sökarlykta mot bilhistorien riktades därför på ovanstående helsida som publicerades flera gånger i Vi Bilägare 1983, i år 40 år sedan.

Törnbloms hette reklambyrån som framställt den lite lekfulla blandningen av autentisk teckning av en Saab 99 och en nyfiken katt. Ut ur förardörrens sidoruta tittade en herre som såg ut som Janne Loffe Carlssons okända tvillingbrorsa, ej tecknad men i form av ett foto.

Grafiskt sett en tilltalande annons, med en snabblektion i 99-historik i den ganska långa texten. ”Det är med bilar som med människor. En bra start i livet ökar också chansen till ett bra liv. När Saab 99 presenterades för första gången fick den en smakstart. Till sin grundkonstruktion låg den på flera punkter före sin tid. Vi kunde tack vare detta i lugn och ro ägna vår tid till att finslipa och vidareutveckla 99:an.” 

Hur sant var inte det? År efter år fick bilen den ena detaljnyheten efter den andra. Det känns nästan onödigt att räkna upp dem för en ViB-publik, men asbestfria bromsbelägg och nytt mönster i kylargrillen var 1983 i alla fall nytt nog för att dra alla med Saab-andan till bilhallen för att titta på den färska årsmodellen – den näst sista innan 99 blev 90. 

Saab 99 - Klassikers samlarserie #25

100 sidor Saab 99!

Modern och framåtblickande vid lanseringen hösten 1967, superhet tjänstebil tio år senare och en trygg, pålitlig bruksbil långt in på 1980-talet. Saab 99 förändrades under hela tiden som den tillverkades. Nu har vi samlat våra bästa artiklar om den bredaxlade svensken i en omistlig samlarutgåva!



Innehåll:

Ögonblicket Trollhättetaxi
När 99 kom i en fyrdörrars version så kunde Saab konkurrera på taximarknaden. (Klassiker 6/2019)

Rätta modellerna
Sötaste tjejerna på kontoret och en stilig karl på 
reklamavdelningen fick bli modeller när 99:an skulle fotograferas. (SCM 1/2019)

Sverigeresan Saab 99 ”Turbo 16”
Spinkiga stötfångare, biffig motor. Vi förflyttar oss till ett parallellt universum där 99 har 900 T16-drivlina. Vi trivs. (Klassiker 6/2018)

Saab 99 EMS & Volvo 142 GL
Metalliclack, bränsleinsprutning och tvådörrars­kaross. Vi låter två gamla fiender mötas igen. (Klassiker 7/2021)

Snikbilen Saab 99 X7 1974
Heltäckningsmattor drar ändå bara till sig smuts. Röka i bilen är bara farligt. Klocka orsakar stress. Snik är lyx. (Klassiker 10/2014)

Smartness Saab 99 Combi Coupé
Snudd på utrotad modell. Joachim Wanrop räddade en Alabastergul -79:a. Med äkta stripes! (SCM 2/2019)

Lååångmilaren! Saab 99 CC 1975
Johan Dahl trodde inte sina ögon. Bilen han trodde rullat 8 000 mil hade avverkat tio gånger den sträckan! (Klassiker 5/2016)

Rallyrenovering Saab 99 EMS
Anders Norstedt nöjer sig inte med att det går fort. Bilen ska se helt rätt ut också – ner på minsta detaljnivå! (Klassiker 6/2016)

Saabs rallyvinnare EMS
16-ventilaren som banade vägen. Peter Bäckström avslöjar: rötterna fanns hos Volvo! (SCM 1/2019)

Saab 99 Turbo för historiskt rally
Detaljtrogen med fartränder och allt. Erik Uppsälls tävlingsbil började sitt liv som en 99 EMS. (Klassiker 5/2013)

Klassikerguiden Saab 99 Turbo
Saltaste tjänstebilen i slutet av 1970-talet ger fort­farande kickar. Turbokickar! (Klassiker 9/2015)

Saab 99 Turbo 1978
En dag avslöjades det verkliga miltalet på Björns toppfina och orenoverade bil: 70 000 mil! (SCM 2/2020)

Spaning Nittionio 99:or
Tyst minut för alla som dött folkracedöden. Gläds åt de få som blev kvar! (Klassiker 1/2011)

Ögonblicket Ronnie på taket
Två svenskar med världsrykte möts efter F1-loppet i Anderstorp 1978: Saab 99 Turbo och Ronnie Peterson (Klassiker 8/2017). 


Det bästa om Saab 99

Här har vi samlat 100 sidor artiklar från Klassiker och Saab Cars Magazine om den bredaxlade svensken! Artiklarna är publicerade mellan 2006 och 2021 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tidsangivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Mycket nöje! 



Klassikers samlarutgåvor säljs endast i våra egna kanaler och finns inte i vanliga tidningsbutiker. Upplagan är begränsad.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.