Bonds minibilar såldes genom ett kolbolag!
Borgwards lastbilar blev aldrig någon vanlig syn i Sverige
Daf gjorde också små pickuper på sina personbilar dock i blygsam skala. Några hittade hit.
Sin Messerschmitt köpte man hos Frode Lund 1956.
Wartburg hängde i och för sig med under en hel del år i Sverige. 1961 tog reklammakarna i från tårna för att försköna den östtyska bilen. Detta år såldes 105 Wartburgs här.
Moskvitch och Volga såldes genom Matreco under en hel del år. Dom var något så märkligt som en återförsäljare som ägdes av Sovjetiska staten.
Rambler var en lite udda amerikanare som dock blev populära hos taxi en period.
ANA var lite av en mångsysslare. Störst var man på att sätta ihop Plymouth, Dodge och brittiska Standard. Kom det några Scammell Scarab hit månntro?
Steyr från 1928 när detta märke hade något av en storhetstid. Dessa lyxiga och påkostade vagnar kom från Österrike. Dom kom växla över till lastbilar och senare legotillverkare åt andra - något man som Magna-Steyr gör än idag.
Diatto var ett Italienskt märke som fanns åren 1905 till 1929
Matreco försökte sälja in Volga som taxi och en del åkare föll för den robusta vagnen. Kanske taxidriven gjorde att det just 1964 såldes hela 121 stycken här? Flerdubbelt mot föregående år. Totalt såldes drygt 500 Volgor i Sverige under hela sextiotalet.
Audi P70 var egentligen en Östtysk AWZ - men dom gjordes faktiskt i en för detta Audifabrik som låg i Zwickau.
ZIM GAZ-12 - stor lyxbil från Sovjet. Någon enstaka skall ha sålts ny här. Annars gick det trögt för ryska jättebilar. Det registrerades 11 stycken ZIS och ZIM här under åren 1953 till 1957.
Gradur sålde även ryska Pobeda. det gick lite lättare men inte mer än blott 80 bilar registrerades här fram till 1958.
KRIT var ett kortlivat amerikanskt märke som grundades 1909 men försvann redan 1916. Dock hann Philipsons ta hem några exemplar.
Tills sist reklam för en lastbil som faktiskt var svensk! Den nästan mytologiska lastbilen Thule. Några exemplar sattes ihop i Söderhamn av lite olika importerade delar men produktionen kapades kort av krigsutbrottet. Idag finns inga bevarade - bara smådelar och några flaklämmar vittnar om Thules existens.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.