Så kallade ickebilar förekommer i reklam för dubbdäck, bilvård och billjud. De påminner om verkliga modeller men har retuscherats till anonymitet av copyrightskäl eller för att inte störa annonsvaran.
För 15 år sedan lurade dåvarande redaktören för Motorhistoriskt Magasin Per-Börje Elg stora delar av medie-Sverige med en annons där Opel var så lättkörd att till och med ”din fru kan köra den”. Självaste P1 gick på bluffen och en (lurad) feministisk organisation klagade på att ironin var otydlig!
Det är den inte för 1950-talets amerikanska Tukabakerac, ett fiffigt hittepå-namn. Bilen var en låg skapelse där åtta personer halvlåg i bredd och motorn fanns på en släpvagn. Det gav plats för skor upp till storlek 65 i fronten.
”Du kommer att gå in i framtiden med en Tukabakerac Lowdown 8. Det är bilen som tog 53 år att utveckla och som kommer om 68 år. Din drömbil! Ser ut som en dröm! Går som en dröm! ÄR en dröm!” hette det.
”Var före din tid, försök att köpa en ny Tukabakerac. Vi har inga leveranser men vi lovar mer än någon annan tillverkare på marknaden.”
Man travesterade också Buicks berömda slogan ”When better cars are built Buick will build them” och skrev ”When better cars are promised, Tukabakerac will promise them”. Så sant som det var sagt!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.