
”Den nya linjen från Volkswagen” hette det om Golf i ViB-annonsen från hösten 1974. Det var ingen överdrift, jämfört med VW Typ 1 var precis allt kastat överbord.
En större omdaning hade bilindustrin inte skådat och i annonsen sades inget om ”Skalbaggen”. Den enda referensen var till sportcoupén Scirocco som debuterat i Genève våren 1973.
Tekniskt sett var modellerna lika och moderna i varje tum. Vi som var med minns hur snabba och vägsäkra de var jämfört med konkurrenterna och namnet Golf låg fint i munnen.

Det hade dock inte varit självklart under utvecklingen, som egentligen börjat redan under 1950-talet med diverse så kallade EA-modeller – Entwicklungs-auftrag. Efter rader av EA-bilar i olika konfigurationer hade VW till slut fastnat för EA337, en rätt kantig sak med design från Giugiaro.
Många trodde att den skulle heta Blizzard i produktion, i linje med vindarna Scirocco och Passat, men att VW sedan valde namnet från Golfströmmen.
Det förekommer dock en helt annan berättelse om namnets uppkomst. VW:s inköpschef Hans-Joachim Zimmermann var även ordförande i Wolfsburgs ridklubb. Sommaren 1973 lånade han ut sin häst, en valack, till VW:s styrelseordförande Horst Münzner. Hästen lystrade till namnet Golf och var ovanligt ståtlig. Ett par dagar senare visades projekt EA337 i nästan färdigt skick och då fanns emblemet ”Golf” på bakluckan i sitt typiska typsnitt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.