Hösten 1975 presenterade Volvos chefsdesigner Jan Wilsgaard skisser på det som kallades NV80 – Ny Vagn 80. Wilsgaard hade valt ett nytt arbetssätt. Han ritade först hur en modern bil såg ut 1975 och gjorde sedan uppemot femton skisser som var och en tog steg framåt i tiden.
Åtta av designförslagen valdes ut för att bli lermodeller i full skala. En del av det som skulle karakterisera 760 var man inne på redan från början.
Termer som enkelkrökta ytor och 90-gradersvinklar karakteriserade formerna. Sidorna skulle vara raka, det skapade dels mer rymd i kupén, dels minskade risken för skallskador vid en olycka.
Wilsgaard ville också att bilen skulle ha en tvärt avskuren akter, en så kallad cut-back. Men det segrande förslaget uppstod när Wilsgaards designförslag fick en traditionell sedanform.
Projektet hade en budget på 3,5 miljarder kronor – i dagens penningvärde är det omkring 20 miljarder.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.