Ett typiskt rödfärgat magasin. Ett av tiotusentals i Sverige. En svartmålad dubbeldörr med ett bastant lås. Den glider upp.
Den välbekanta fronten på en Peugeot 404 med den gamla sortens nummerplåtar. Den blickar hålögt mot mig, Marchalstrålkastarna är sedan länge försvunna. Och så en Saab tvåtaktare, en Folka, en Peugeot till, Volvo PV, Opel Rekord och långt därinne en Fiat 600… Herregud, hur många bilar står det här?
– Tjugotvå stycken, säger Bernt Berggren. Eller rättare sagt 21 bilar och kanske en MC. Fast den har vi inte hittat än.
Det går inte riktigt att se var lokalen slutar, ju längre in jag tittar desto mer packade står bilarna. Några är omöjliga att komma fram till.
Det är ett fantastiskt utsnitt av folkbilsbeståndet i Sverige för 50-60 år sedan, kryddat med en liten engelsk Ford Y från 1935 och en Sunbeam-Talbot Saloon från 1946.
Den långa förvaringen har inte gjort bilarna gott, tvärtom. På vårarna har det kommit in smältvatten och man ser på väggen att ibland har vattendjupet varit flera decimeter. På vånningen ovanför hölls det under många år svin – det har ytterligare bidragit till förfallet. Luften är tung av fukt även nu och inuti flera av bilarna frodas luddigt mögel. Några av dem är kanske värda att renovera medan många andra är att betrakta som reservdelsbilar. I bästa fall.
Egentligen borde vi slå igen portarna igen och vänta ytterligare 50 år med att öppna. För om denna samling av vardagsbilar från 1950- och 1960-talen är en sällsam syn idag – tänk hur den ska te sig år 2068. Då kanske alla är värda att renovera! Men tyvärr, ladan tickar pengar och bilarna måste bort.
Kanske skulle det mest rationella vara att köra dem till skroten men Harriet och Bernt som har ärvt samlingen efter en god vän är bilentusiaster. De tycker att bilarna förtjänar en sista chans. Kanske finns det någon som vill ta hand om några av dem i alla fall.
Därför blir det auktion i Kungsängen den 21 april. En enkel slagauktion för dem som är på plats. Inget internet, inga reservationspriser.
Läs hela artikeln i Klassiker 4/2018 – i butik den 10 april!
Kolla in filmen!
Fiat 600 1958 Blå
Fiat 600 1957 Grön
Ford Anglia 1958 Ljusbrun
Ford Model ”Y” 1935 Svart
Opel Rekord P2 Coupé 1962 Grå
Peugeot 204 Break 1968 Ljusblå
Peugeot 404 1962 Ljusblå
Peugeot 404 1965 Svart
Peugeot 404 1964 Blå
Peugeot 404 U6 Break 1965 Ljusgrå
Saab 96 Sedan 1966 Ljusblå
Talbot Sunbeam Saloon 1946 Ljusgrön
Vauxhall Velox ”6” 1952 Svart
Vauxhall Velox ”6” 1954 Röd
Volvo PV 444 1952 Svart
Volvo PV 444 1954 Grå
Volvo PV 444 1954 Grå
Volvo PV 544 1958 Blå
VW 1200 1961 Vit
VW 1200 1960 Svart
VW 1200 1958 Ljusblå
Samtliga bilar är renoveringsobjekt eller reservdelsbilar. Många av dem saknar delar, en del är krockskadade och ingen har mått särskilt bra av förvaringen. Det finns registreringspapper till de flesta, dock handlar det i övervägande fall om gamla sortens registreringsskyltar så ny ursprungskontroll behöver utföras.
Auktionsfakta
Samtliga 21 objekt ska säljas på slagauktion lördagen den 21 april och Klassikers Claes Johansson är auktionist. Inget bud är för lågt, allt ska bort! Inga slagavgifter tillkommer.
Kontant betalning, Swish går också bra.
Det går endast att buda på plats, direkt eller genom eget ombud.
Köpare ansvarar för att inropat objekt kommer från platsen snarast möjligt. Kan det inte ske på auktionsdagen måste överenskommelse ske med säljarna Harriet och Bernt Berggren.
Platsen är Frölunda Gård i Kungsängen tre mil nordväst om Stockholm. Se karta här!
Visning lördag 21 april från klockan 10.00, auktionen börjar kl 12.00 samma dag.
Kaffe och korv finns till försäljning.
Frågor om objekten?
Ring Bernt och Harriet (vettiga tider!) på 08-36 68 96 eller ännu hellre mejla dem!
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.