Nästa artikel
25 år gammal Volvo slog moderna bilar i bullertest!
låter gamla bilar mindre?

25 år gammal Volvo slog moderna bilar i bullertest!

Publicerad 22 november 2016
I nya numret av Klassiker testar vi tesen om att gamla bilar bullrade mindre på grov asfalt. I ett enormt bullertest utfört av Vi Bilägare smög vi in tre av redaktionens klassiker: Jaguar XJ6, Mercedes 200T W123 och Volvo 240. Resultatet överraskade!
Visst var bilarna tystare förr? Med mjukare bussningar, mer däck på fälgarna och snällare fjädring borde det vara så – eller hur? I nya numret av Klassiker (10/2016) fick vi möjligheten att testa den tesen. Och vi fick delvis rätt.
 
Problemet med kupébuller i bilar är större i Sverige än i andra länder. Den bil som upplevs som knäpptyst på släta spanska motorvägar kan vara outhärdlig på våra breddgrader. 
 
Förklaringen är skillnaden på asfalt. På en stor del av det svenska vägnätet finns en sorts beläggning som kallas skelettasfalt. Den är exceptionellt grov med stenar på upp mot 16 mm i diameter. Skelettasfalt används framför allt för att den bättre kan stå emot slitage från dubbdäck – men det kostar i ljudkomfort.  
 
På den typen av asfalt genomförde tidningen Vi Bilägare ett omfattande bullertest av några de populäraste nya bilarna i Sverige. Under tre dagar i oktober testades 50 bilar på samma sträcka av E4 mellan Knivsta och Uppsala. 
 
Ljudnivån mäts oftast i decibel(A) som är ett jämförmått i förhållande till örats hörtröskel som är 0 dB(A). Suset i en skog ligger på 20 dB(A), ett normalt samtal på 60 dB(A) och en rockkonsert på 130 dB(A). Smärtgränsen brukar sägas ligga på 120 dB(A) och en ökning med 10 dB(A) i kupébuller upplevs av örat som en fördubbling av ljudnivån. 
 
Vid testet mättes ljudet i höjd med förarens öron i 90 och 110 km/h. Ljudnivån i baksätet mättes i 110 km/h. Dessutom gjordes en specialmätning av hur mycket lågfrekvent buller som bilarna alstrade i båda hastigheterna. Det är en typ av oljud som huvudsakligen kommer från däck och hjulställ och som uppfattas som ett entonigt malande och dånande muller. 
 
Bäst i testet blev nya Mercedes S-klass som kostar omkring en miljon med 72,4 dB(A) i 110 km/h. Sämst blev Mazda MX-5 – den var med 82,4 dB(A) dubbelt så bullrig som Mercedesen.
 
Av Klassikers tre bidrag till testet gick det allra bäst för Volvo 240 GLT 1991. Den slutade på en sensationell niondeplats av alla bilar i testet. Bland dem som den slog fanns moderna premiumbilar som BMW 520 Touring, Mercedes E-klass och Volvos toppmodell idag: XC90 som kostar från 572 000 kronor!
 
Mest ljud i 240 kom från motorn, det var först vid 110 km/h som det blev en del däckbuller och då stannade ljudmätaren på 74,2 dB(A). Hade resultatet bara baserats på buller i 90 km/h hade 240:n hamnat ännu högre upp i listan!
 
Hur kommer det sig att en 25 år gammal bil slår så många toppmoderna vagnar? Läs hela testet i Klassiker 10/2016!
 
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.