Bild
Nästa artikel
Import

356SC inkommen

Publicerad 28 februari 2012 (uppdaterad 28 februari 2012)
Porsches 356 blev en klassiker i sin livstid, nu har en av de sista av dessa hittat till Sverige

Porsche 356 liksom många andra europeiska sportvagnsmodeller på 1950-talet blev en stor framgång i USA, så de flesta av dom hamnade där som nya. Därför är det kanske enklare att hitta ett vettigt objekt där istället för här hemma. 

Det här är den sista versionen av Porsches långkörare 356 som byggdes ända fram till och med 1965. Trots att en nya 911:an hade kommit redan 1964 var efterfrågan på 356 fortfarande stor främst i USA, så därför behöll man modellen i programmet ett tag till. Detta är en 356SC från just 1965 vilket innebär att den har den stora motorn på 95 hästkrafter och dessutom är denna utrustad med den ovanliga takluckan. SC-versionen fanns bara åren 1964-65.

1965 byggdes 1101 coupéer och 588 cabrioleter, alltså totalt 1689 bilar. Året innan hade man slagit produktionsrekord då hela 14151 356:or rullade ut ur fabriken.  Modellen fasades ut så sakteliga under 1965, men i mars 1966 byggdes en serie på tio stycken 356 cabrioleter för nederländska Rijkspolitie, dessa allra sista vagnarna räknas dock in som 1965 års modell.

356:an på väg mot nya mål, första anhalt Tallinn, där den skall renoveras grundligt innan den återträder svensk mark.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.