![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/06/vcc3_kopia.jpg?itok=Bwp1MhRh)
Volvon för 1980-talet skulle ha fått premiär 1980, men projektet att ta fram Volvo 760/740 drog ut på tiden. Volvo behövde något att visa upp och i februari 1980 presenterades Volvo Concept Car.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/06/vcc5.jpg?itok=7N2qwImg)
VCC var en fullt fungerande bil som motorjournalister fick provköra. Motorn var B21ET som ju skulle komma i 240 Turbo några månader senare.
En säkerhetsdetalj på VCC som 760 skulle få var underglidningsskyddet som minskade risken för att förare och passagerare gled under säkerhetsbältet vid en kollision.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/06/vcc7_kopia.jpg?itok=zn6q_V3L)
Det fanns också en stor skillnad gentemot den kommande produktionsbilen, VCC hade fått den cut-back form som Volvos chefsdesigner Jan Wilsgaard gett en prototyp.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/06/vcc-12.jpg?itok=Hw2zXh96)
VCC hade en instrumentering som utgjordes av bildskärmar och frontspoilern fälldes ner i farter över 70 km/h, något som Alfa Romeo skulle anamma på Alfa 90 några år senare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.