
Volvon för 1980-talet skulle ha fått premiär 1980, men projektet att ta fram Volvo 760/740 drog ut på tiden. Volvo behövde något att visa upp och i februari 1980 presenterades Volvo Concept Car.

VCC var en fullt fungerande bil som motorjournalister fick provköra. Motorn var B21ET som ju skulle komma i 240 Turbo några månader senare.
En säkerhetsdetalj på VCC som 760 skulle få var underglidningsskyddet som minskade risken för att förare och passagerare gled under säkerhetsbältet vid en kollision.

Det fanns också en stor skillnad gentemot den kommande produktionsbilen, VCC hade fått den cut-back form som Volvos chefsdesigner Jan Wilsgaard gett en prototyp.

VCC hade en instrumentering som utgjordes av bildskärmar och frontspoilern fälldes ner i farter över 70 km/h, något som Alfa Romeo skulle anamma på Alfa 90 några år senare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.