Världens första sexcylindriga personbilsdiesel var en av nyheterna när Volvo hösten 1978 presenterade -79 års modellprogram. Nu fyller D24-motorn som utvecklades tillsammans med Volkswagen 40 år - och det firas bäst med en cola!
Som 1979 års modell fick första gången en personbil från Volvo dieselmotor från fabrik. Efter att först försökt utveckla en dieselmotor själva valde Volvo av kostnadsskäl att samarbeta med Volkswagen.
Motorn togs fram i fyra-, fem- och sexcylindriga versioner och Volvo fick ensamrätt att använda den sistnämnda som kallades D24. Den var på 2 383 cc och gav 82 hk.
Av skatteskäl användes den femcylindriga dieselmotorn i Finland.
Den som ville ha en dieseldriven Volvo kunde i Sverige välja mellan 244 GL och 245 GL. Modellbeteckningen blev det något otympliga 244 GL D6.
Att Volvo hittat en nisch som ökade försäljningen visade sig exempelvis i Italien där 80 procent av de sålda Volvobilarna var dieseldrivna 1982.
Det är nog inte så många motorer som fått en läskedryck uppkallad efter sig, men det har faktiskt D24. Volvospecialisten Vparts har i flera år sålt D24-cola med stor framgång. Och den passar enligt företaget i alla Volvomodeller.
Motorn togs fram i fyra-, fem- och sexcylindriga versioner och Volvo fick ensamrätt att använda den sistnämnda som kallades D24. Den var på 2 383 cc och gav 82 hk.
Av skatteskäl användes den femcylindriga dieselmotorn i Finland.
Den som ville ha en dieseldriven Volvo kunde i Sverige välja mellan 244 GL och 245 GL. Modellbeteckningen blev det något otympliga 244 GL D6.
Att Volvo hittat en nisch som ökade försäljningen visade sig exempelvis i Italien där 80 procent av de sålda Volvobilarna var dieseldrivna 1982.
Det är nog inte så många motorer som fått en läskedryck uppkallad efter sig, men det har faktiskt D24. Volvospecialisten Vparts har i flera år sålt D24-cola med stor framgång. Och den passar enligt företaget i alla Volvomodeller.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.