Från början var det tänkt att bygga 500 bilar för att kunna homologisera den lätta Porschen för grupp 4-racing – men efter visningen på Porte de Versailles i Paris tog det inte länge innan hela serien var såld. Fram till juli 1973 hade man tredubblat försäljningen, och lite till: slutsiffran stannade på 1 580 bilar.
Carrera RS-motorn på 2,7 liter gav 210 hk vid 6 300 r/min och 255 Nm vid 5 100 r/min, vilket räckte för 0-100-sprinter på 5,8 sekunder – oerhört på den tiden och fortfarande snabbt. Men det var förstås inte bara kraften som gjorde prestandan möjlig; Porsche jagade vikt överallt: i sitt lättaste gatutförande vägde 911:an bara 960 kg.
Med sådana fartresurser och en toppfart på 245 km/h krävdes aerodynamisk hjälp för att hålla bilen kvar på vägen så efter vindtunneltest föddes ankstjärtsspoilern.
För att fira bilen som gjort så mycket för bilmärket hålls en specialutställning på Porsche Museum som pågår fram till den 18:e december. Mer information här.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.