Det var ingen dålig 50-årspresent som Volvochefen Pehr G Gyllenhammar fick 1985. Bilen var inte bara en av de allra först tillverkade Volvo 780, den var dessutom i en specialversion byggd enbart för honom.
På Pehr G Gyllenhammars födelsedag den 28 april 1985 förärades Volvos styrelseordförande en ny tjänstebil. Den 780 som Gyllenhammar fick var ett av de allra först tillverkade exemplaren.
Chassinumret är 31 och i likhet med två andra specialbyggda tjänstebilar som han haft hade den en speciell klarröd färg. Volvo 780:n hade också en röd läderklädsel och en turboladdad fyra med manuell växellåda. B230FT-motorn hade elektronisk insprutning och gav 156 hästkrafter.
En detalj i instrumentpanelen visar vilket tidigt exemplar det här är. Till vänster om hastighetsmätaren finns en färddator som kan redovisa bland annat medelhastighet och räckvidd.
Idag ingår den röda 780:n i Volvo Museums samling. När kunderna i Sverige och USA kunde börja köpa bilen som årsmodell 1987 var motorn den så kallade PRV-sexan B280. Men det är uppenbart vilken pigg och villig bil 780 blir med den fyrcylindriga turbomotorn kopplad till den manuella M47-växellådan. Nog måste även den ursprungliga brukaren av den här bilen ha känt samma sak? Tänk om Volvos kunder hade kunnat köpa 780 med den motorn och växellådan 1985!
Läs mer om Volvo 780 och Gyllenhammars specialbyggda exemplar i Klassiker nr 1/2021.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.