![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2021/01/hv0a6344_kopia.jpg?itok=jGNdNoy9)
Det var ingen dålig 50-årspresent som Volvochefen Pehr G Gyllenhammar fick 1985. Bilen var inte bara en av de allra först tillverkade Volvo 780, den var dessutom i en specialversion byggd enbart för honom.
På Pehr G Gyllenhammars födelsedag den 28 april 1985 förärades Volvos styrelseordförande en ny tjänstebil. Den 780 som Gyllenhammar fick var ett av de allra först tillverkade exemplaren.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2021/01/hv0a6597.jpg?itok=ESVHRCYr)
Chassinumret är 31 och i likhet med två andra specialbyggda tjänstebilar som han haft hade den en speciell klarröd färg. Volvo 780:n hade också en röd läderklädsel och en turboladdad fyra med manuell växellåda. B230FT-motorn hade elektronisk insprutning och gav 156 hästkrafter.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2021/01/hv0a6691.jpg?itok=mla1UMHS)
En detalj i instrumentpanelen visar vilket tidigt exemplar det här är. Till vänster om hastighetsmätaren finns en färddator som kan redovisa bland annat medelhastighet och räckvidd.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2021/01/hv0a6546.jpg?itok=dZ37vyOM)
Idag ingår den röda 780:n i Volvo Museums samling. När kunderna i Sverige och USA kunde börja köpa bilen som årsmodell 1987 var motorn den så kallade PRV-sexan B280. Men det är uppenbart vilken pigg och villig bil 780 blir med den fyrcylindriga turbomotorn kopplad till den manuella M47-växellådan. Nog måste även den ursprungliga brukaren av den här bilen ha känt samma sak? Tänk om Volvos kunder hade kunnat köpa 780 med den motorn och växellådan 1985!
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2021/01/hv0a6228_kopia.jpg?itok=d073Di9P)
Läs mer om Volvo 780 och Gyllenhammars specialbyggda exemplar i Klassiker nr 1/2021.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.