Det var en mycket speciell samling som skedde i Lundbyfabriken på eftermiddagen den 20 oktober 1965. Den allra sist tillverkade PV544:an var en Sport, lackerad i svart för att hedra modellen trots att färgen inte längre fanns i sortimentet.
Den som körde bilen ut ur fabriken var provföraren Nils Wickström som varit med och testat PV444 under dess utvecklingsfas. Bland publiken i fabriken fanns Helmer Petterson som också varit med att utveckla PV444. Men här fanns också Volvogrundaren Gustaf Larson som ju tillsammans med Assar Gabrielsson tagit de avgörande besluten om att tillverka modellen. Ett beslut som var helt avgörande för Volvos framtid. Dittills hade Volvo bara tillverkat små och korta serier av varje modell. Nu hade samma bil tillverkats i 21 år om man räknade från året då modellen premiärvisades i Stockholm.
Med PV444/PV544 tog Volvo också ett stort kliv ut på exportmarknaderna, inte minst var bilen inträdesbiljetten till världens då största bilmarknad: USA. Av de 440 000 tillverkade bilarna stannade 280 000 i Sverige och 160 000 exporterades.
Efter att den svarta bilen rullat av bandet hölls en samling utanför Lundbyfabriken. Tekniske Direktören Svante Simonsson höll tal och delade ut nycklar till 26 lyckliga vinnare. Det var anställda på Volvo och Olofströmsverken som var och en vunnit en av de sist tillverkade bilarna i ett lotteri.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.