Den 27 december 1945 startades produktionen av Volkswagen Typ 1 – under brittisk ledning. Det var dock långt kvar till den massproduktion man planerade. Endast 55 exemplar skulle hinnas med före årsskiftet.
I slutet av andra världskriget hade endast 630 exemplar av Hitlers folkbil KdF-wagen byggts. Den moderna fabriken i Wolfsburg som byggts i slutet av 1930-talet hade under kriget integrerats i Tysklands krigsapparat. Den 11 april 1945 ockuperades fabriken av amerikanska trupper och i juni samma år togs den och ansvaret för den 6 000 man starka arbetsstyrkan över av engelsmännen.
De 29-årige britten major Ivan Hirst gavs uppdraget att få igång serieproduktionen och den 22 augusti 1945 fick han en formell beställning på 20 000 bilar. De skulle främst användas av de allierade i Tyskland men också för att få ut läkare och medicin på landsbygden i det krigshärjade Tyskland.
Under 1946 och 1947 kom produktionen igång gradvis men det var med ständiga material- och kvalitetsproblem. Månadsproduktionen låg de första åren på omkring 1 000 bilar. De första bilarna gick på export 1947.
Efter den stora valutareformen i juni 1948 fick privatpersoner större möjlighet att köpa en Volkswagen och när fabriken övergick i tysk ägo i oktober 1949 hade man grundat för en av de starkaste motorerna i det tyska ekonomiska under som skulle växa sig allt starkare under 1950-talet.
Volkswagen Typ 1 tillverkades ända fram till 2003 i olika fabriker världen över den sista bilen rullade av bandet i Puebla i Mexiko i juli och då hade över 21 miljoner bubblor tillverkats.
De 29-årige britten major Ivan Hirst gavs uppdraget att få igång serieproduktionen och den 22 augusti 1945 fick han en formell beställning på 20 000 bilar. De skulle främst användas av de allierade i Tyskland men också för att få ut läkare och medicin på landsbygden i det krigshärjade Tyskland.
Under 1946 och 1947 kom produktionen igång gradvis men det var med ständiga material- och kvalitetsproblem. Månadsproduktionen låg de första åren på omkring 1 000 bilar. De första bilarna gick på export 1947.
Efter den stora valutareformen i juni 1948 fick privatpersoner större möjlighet att köpa en Volkswagen och när fabriken övergick i tysk ägo i oktober 1949 hade man grundat för en av de starkaste motorerna i det tyska ekonomiska under som skulle växa sig allt starkare under 1950-talet.
Volkswagen Typ 1 tillverkades ända fram till 2003 i olika fabriker världen över den sista bilen rullade av bandet i Puebla i Mexiko i juli och då hade över 21 miljoner bubblor tillverkats.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.