Den 1 september 1944 öppnade en utställning som skulle bli mycket viktig för Volvos utveckling. Platsen var den då nybyggda Kungliga Tennishallen i Stockholm. Besökarna fick bland mycket annat se den nya "lilla Volvon".

Nästa artikel
70 år sedan premiären för Volvo PV
Hurra

70 år sedan premiären för Volvo PV

Publicerad 1 september 2014 (uppdaterad 1 september 2014)

Den 1 september 1944 öppnade en utställning som skulle bli mycket viktig för Volvos utveckling. Platsen var den då nybyggda Kungliga Tennishallen i Stockholm. Besökarna fick bland mycket annat se den nya "lilla Volvon".

Den första september 1944 öppnade dörrarna till Volvos stora utställning på Kungliga Tennishallen i Stockholm. Där premiärvisade Volvo PV444 och PV60.

Ute i världen pågick fortfarande andra världskriget. Men Volvo såg fram mot den fred som borde komma inom kort. Utställningen skulle visa vad det då 18 år gamla företaget gjort tidigare, vad man tillverkade i nuläget och vad publiken kunde vänta sig den dag freden kom.

Utställningen omfattade hela Volvokoncernen och besökarna fick se allt från en stridsvagn till hålslipmaskiner – och två nya Volvobilar: PV60 och PV444. ”Volvos fredsduvor” kallades de i Volvos kundtidning Ratten.

PV60 var en förkrigskonstruktion som skulle ha haft premiär redan 1940, men när andra världskriget bröt ut fick de planerna skrinläggas eftersom Volvos produktion av civila bilar nästan upphörde.

Den stora stjärnan på utställningen i Kungliga Tennishallen var utan tvekan ”lilla Volvon”, PV444. Besökarna stod i flera led för att få en skymt av bilen. Det de fick se var en prototyp som ännu inte gick att köra.

När PV444 premiärvisades i september 1944 hade arbetet med att ta fram modellen bara pågått i ett par år. Ett 40-tal konstruktörer arbetade med att konstruera den nya bilen. En trämodell i fullskala byggdes och lackerades svart och fick silverfärg där det skulle vara rutor. I mars 1944 var den klar och visades för Volvos grundare Assar Gabrielsson och Gustaf Larson. Efter att ha betraktat bilen en kort stund fattade de båda herrarna ett beslut som skulle påverka Volvos hela framtid som biltillverkare – bilen skulle byggas.

Under tiden för utställningen och kort därefter skrevs 2 300 kontrakt på PV444. Men det skulle dröja innan någon bil kunde levereras. De följande åren utsattes prototypbilar för hårda prov och först den 3 februari 1947 typbesiktigades den första bilen och produktionen kom igång på allvar månaden därpå.

PV444 var inte bara den första mindre bilen från Volvo. Det var också den första modellen med självbärande kaross. Den fyrcylindriga motorn var helt nykonstruerad och var Volvos första toppventilskonstruktion för en personbil. Motorn var på 1,4 liter och gav i sin första version 40 hk SAE. Alla PV444 av den så kallade A-modellen var lackerade i svart cellulosafärg med plåtdelarna i interiören målade i en ljusgrön kulör.

Bland de prominenta besökarna av invigningen den första september 1944 kan nämnas statsminister Per Albin Hansson, kronprins Gustaf Adolf, prinsarna Carl och Eugen samt prins Carl Johan, farbror till Kung Carl XVI Gustaf. De togs emot av Volvos grundare Assar Gabrielsson och Gustaf Larson.

När utställningen i Stockholm stängde efter tio dagar hade 148 437 personer besökt den. Köerna ringlade tidvis långa på Lidingövägen utanför Tennishallen. Varje dag lottades en PV444 ut bland alla som besökte utställningen. Alla som hade ett telefonabonnemang i Stockholm hade fått en gratisbiljett. Många betalande besökare kom också och de fick betala en krona i entréavgift. Biljettintäkterna gick oavkortat till Röda Korset.

När PV60 och PV444 presenterades var Volvos export blygsam. Tidningen Ratten skrev att bilarna skulle: ”lyckliggöra publiken här i Sverige och i någon mån även i utlandet, när fred åter inträtt”. Men det var med PV444 som Volvo skulle etablera sig på sin historiskt sett viktigaste exportmarknad: USA. Den 15 augusti 1955 anlände den första provleveransen av PV444 till Los Angeles. Året därpå hade Volvo tagit sig till en andraplats bland importmärkena i Kalifornien.

Ursprungligen var PV444 tänkt att tillverkas 8 000 exemplar, ett ganska djärvt mål med tanke på att Volvo dittills inte byggt en modell i fler än 2 000 exemplar. Men ”lilla Volvon” träffade väldigt rätt. PV444 tillverkades i nästan 200 000 exemplar fram till 1958. Räknar man med den moderniserade PV544 som tillverkades fram till oktober 1965 blir totalen exakt 440 000 bilar. 160 000 av dessa exporterades och 280 000 såldes i Sverige.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.