Nöten fick många att klura. I princip alla svar som rör Hillman, Sunbeam, Simca, Peykan, Rootes kan väl anses vara rätt i det här fallet.
I mitten av sextiotalet planerade Rootes nya modellserier för det nya decenniet. Under arbetets gång fann man sig uppköpta av Chrysler men de lät Roy Axe och kompani i ritstudion fortsätta i princip ostört.
Rootes bestod av Hillman, Humber, Singer och Sunbeam. En skulle bort, och tre märken skulle användas på fyra nya plattformar. A,B,C och D. Singer försvann, så långt gick det som det var tänkt, men man blev med franska Simca i stallet istället. Linje ”B” gick som planerat och utvercklades till Hillman Avenger som presenterades 1970. Linje ”C” gick inte helt som planerat för det kom i slutändan att bli den franska Chrysler 160/180-serien istället för en ny Humber. Linje ”D” kom av sig helt, det var tänkt att bli en större variant av ”C” då förslagsvis en lyxigare Humber. Några fullskalemodeller gjordes dock i den riktningen, fast som en stor Simca.
Varken Hillman Avenger eller Chrysler 160 lyckades skapa någon större folkstorm bland köparna, eller motorjournalisterna vid denna tiden, medelmåttig var ungefär det snällaste betyget.
Linje A då? Jo fredagsnötens bild är ungefär det enda kvarvarande spåret av planerna på att göra en kompaktmodell i det nya programmet, den står på Collections de l'Aventure Automobile i Poissy utanför Paris, där ju Simca en gång byggdes. Kallas kort och gott Simca A coupé, och ser mest ut som en kortad Avenger.
Om det inte gick som man tänkt sig när Chrysler blandade sig i leken så gick det värre några år senare. Singer ströks ju tidigt ur listan, men man räknade nog inte med att hela Rootes kom att försvinna under 1976, de befintliga modellerna döptes om till bara Chrysler det sista. Och Chryslern, stickspåret från linje C, flyttade till Spanien. Däremot kom det dock en kompaktmodell så småningom som var avhängig projekt ”A” fast den kom att heta Talbot Horizon, eller Chrysler Sunbeam, eller Dodge Omni, Plymouth Horizon. Arvet efter Rootes fabläss för badge engineering levde kvar många år efter dess hädanfärd.
Rootes bestod av Hillman, Humber, Singer och Sunbeam. En skulle bort, och tre märken skulle användas på fyra nya plattformar. A,B,C och D. Singer försvann, så långt gick det som det var tänkt, men man blev med franska Simca i stallet istället. Linje ”B” gick som planerat och utvercklades till Hillman Avenger som presenterades 1970. Linje ”C” gick inte helt som planerat för det kom i slutändan att bli den franska Chrysler 160/180-serien istället för en ny Humber. Linje ”D” kom av sig helt, det var tänkt att bli en större variant av ”C” då förslagsvis en lyxigare Humber. Några fullskalemodeller gjordes dock i den riktningen, fast som en stor Simca.
Varken Hillman Avenger eller Chrysler 160 lyckades skapa någon större folkstorm bland köparna, eller motorjournalisterna vid denna tiden, medelmåttig var ungefär det snällaste betyget.
Linje A då? Jo fredagsnötens bild är ungefär det enda kvarvarande spåret av planerna på att göra en kompaktmodell i det nya programmet, den står på Collections de l'Aventure Automobile i Poissy utanför Paris, där ju Simca en gång byggdes. Kallas kort och gott Simca A coupé, och ser mest ut som en kortad Avenger.
Om det inte gick som man tänkt sig när Chrysler blandade sig i leken så gick det värre några år senare. Singer ströks ju tidigt ur listan, men man räknade nog inte med att hela Rootes kom att försvinna under 1976, de befintliga modellerna döptes om till bara Chrysler det sista. Och Chryslern, stickspåret från linje C, flyttade till Spanien. Däremot kom det dock en kompaktmodell så småningom som var avhängig projekt ”A” fast den kom att heta Talbot Horizon, eller Chrysler Sunbeam, eller Dodge Omni, Plymouth Horizon. Arvet efter Rootes fabläss för badge engineering levde kvar många år efter dess hädanfärd.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.