AC cars mest kända för sina legendariska sportbilar, Ace, Cobra och lyxiga Greyhound - men störst var dom på minibilar.
AC hade en lång och lite krokig historia.
Första fordonet var ett slags trehjuligt mellanting mellan sidovagnsmotorcykel och bilsom kallades Sociable.
Sen följde en brokig rad av biltyper varvat med dålig ekonomi och ägarskiften. Man tillverkade så skilda saker som tågvagnar och golfbagar.
1953 kom deras berömda sportbil Ace, en konstruktion av John Tojeiro som kom att göra märket känt. Ett tiotal år senare blev Ace en odödlig klassiker när den med Carroll Shelbys hjälp förvandlades till den monstruösa Cobra.
Men vid tiden för Ace hade man redan fixat brödfödan, ett kontrakt för att bygga invalidfordon för brittiska statens räkning.
Invacar var egentligen en konstruktion av Thundersley men tillverkningskontraktet gick till AC cars.
Dessa Invacars gjordes från slutet av 40-talet fram till 1976. Dessa som inspirerade AC att ta fram en egen mikrobil, enn bil som var lite mer ombonad och plats för två personer.
Petite lanserades 1952, den hade likson Invacar en 350cc Villiersmotor. Två stora hjul på 18 tum vardera bak och ett litet hjul på bara 8 tum fram. Karossen var i aluminium.
Den kostade 255 pund och i annonseringen skröt man att den kostade bara 1½ penny per mile att köra - inklusive skatt och försäkring.
Petite gjordes fram till 1957 och det skall ha byggts drygt 4000 av dessa - vilket gör det till den mest producerade AC-bilen genom tiderna.
Första fordonet var ett slags trehjuligt mellanting mellan sidovagnsmotorcykel och bilsom kallades Sociable.
Sen följde en brokig rad av biltyper varvat med dålig ekonomi och ägarskiften. Man tillverkade så skilda saker som tågvagnar och golfbagar.
1953 kom deras berömda sportbil Ace, en konstruktion av John Tojeiro som kom att göra märket känt. Ett tiotal år senare blev Ace en odödlig klassiker när den med Carroll Shelbys hjälp förvandlades till den monstruösa Cobra.
Men vid tiden för Ace hade man redan fixat brödfödan, ett kontrakt för att bygga invalidfordon för brittiska statens räkning.
Invacar var egentligen en konstruktion av Thundersley men tillverkningskontraktet gick till AC cars.
Dessa Invacars gjordes från slutet av 40-talet fram till 1976. Dessa som inspirerade AC att ta fram en egen mikrobil, enn bil som var lite mer ombonad och plats för två personer.
Petite lanserades 1952, den hade likson Invacar en 350cc Villiersmotor. Två stora hjul på 18 tum vardera bak och ett litet hjul på bara 8 tum fram. Karossen var i aluminium.
Den kostade 255 pund och i annonseringen skröt man att den kostade bara 1½ penny per mile att köra - inklusive skatt och försäkring.
Petite gjordes fram till 1957 och det skall ha byggts drygt 4000 av dessa - vilket gör det till den mest producerade AC-bilen genom tiderna.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.