Vissa saker inom konstruktion och form är så självklara för oss idag att man inte reflekterar över att många av dessa en gång var en ingenjörsmässig bragd att bemästra.
Ett bra exempel är bland annat biltaket. Hela plåttak på större sedaner kom först runt 1934, innan dess var det bara karossmakare som mödosamt kunde forma så stora stycken för hand. Först under tidigare delen av 1930-talet lyckades man göra pressverktyg för att göra en så för oss enkel detalj i industriell skala. Välvda rutor är ett annat exempel, hela cylinderblock ett tredje.
Vad vi ser på bilden är världens första kaross med stomme helt i stål. Detta är något som ofta brukar tillskrivas Budd, men långt innan dess presenterade den lilla och ganska okända karossfirman Georg Ahlemeyer i Berlin detta konststycke, och det gjorde man redan 1916. Hela stålkarosser började annars komma ut i början på 1930-.talet när man samtidigt gjorde konstruktionen självbärande. Men många kom att fortsätta använda trä som bärande material långt efter det.
Väldigt litet är övrigt känt om Georg Ahlemeyers verksamhet och antas varit relativt kortlivad, och denna innovativa skapelse har länge varit bortglömd av historien. Det är inte ens känt vilket chassi den sitter på. En trolig gissning är Benz, men spetskylare var lite på modet då och sågs hos flera andra märken. Den kan också fått sin egna form hos Ahlemeyer och undanröjer då effektivt varje chans att identifiera vad som finns under det unika skalet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.