Nästa artikel
Alfa-juvel ute på svensk auktion!
Reportage

Alfa-juvel ute på svensk auktion!

Publicerad 11 maj 2022 (uppdaterad 12 maj 2022)
Just nu ligger en Alfa Romeo Giulietta SZ med kaross från Zagato ute på auktionssajten Collecting Cars. Som en av bara drygt två hundra handbyggda bilar är den en riktig italiensk juvel.

Bara en vanlig Giulietta, om man får lov att säga så, är en både vacker, eftertraktad och inte helt vanlig bil men här handlar det om specialbygge, välrenommerad karosserifirma och kanske även namnkunniga förare – och då hamnar vi i en helt annan liga.

Bertones Giulietta SS, Sprint Speciale, byggde på Alfa Romeo-chassiet med samma namn, fast kortat och försett med en slank, snabb luftklyvande kaross i stål. Men jakten på högre fart och bättre placeringar förde utvecklingen framåt. Det började med att Zagato lät bygga en ny kaross till en kraschad bil. Den vann framgångar och karusellen var igång.

På det kortare chassiet som använts till Sprint Speciale började Zagato bygga en serie nya bilar. Tack vare den runda bakdelen fick SZ-bilarna, Sprint Zagato, smeknamnet ”Coda Tonda” (rund svans, direktöversatt). Lätta och snabba spreds bilarna till tävlingsförare och gjorde gott ifrån sig på banorna. En av de cirka 170 bilarna som byggdes med rund rumpa finns nu på auktion hos Collecting Cars. Enligt uppgifter från auktionssajten ska den här bilen ha tagits till Sverige av Joakim Bonniers företag och ska ha körts bland andra av Charlie Lomander. Klassiker håller i skrivande stund på att forska mer i bilens förflutna.

På en bild som sägs vara från Västkustloppet 1962 kan man se bilens originallinjer, så som den såg ut när Zagatos plåtslagare hade format aluminiumskalet. Men någon gång har den här bilen fått ombyggda hjulhus och breddade fälgar.

– Det vi har fått veta är att den har körts i isbanetävlingar med dubbdäck, därför är den även höjd i fjädringen, säger Tomas Schultz från Collecting Cars.

Foto: Privat

På Artcurials auktion i våras, under Rétromobile, såldes en annan SZ ”Coda Tonda” för 417 200 euro, vilket motsvarar cirka drygt 4,7 miljoner kronor. Hur mycket den här bilens ombyggda kaross påverkar värdet är osäkert; auktionen får avgöra.

Foto: Artcurial

Men vänta, ”drygt tvåhundra” byggda bilar? Efter den första serien av rundrumpor byggdes även en mindre serie med framför allt modifierad bakdel, där man utgick från ”kammback”-teorierna. De bilarna kallas ”Coda Tronca”, alltså med ”trunkerad” bakdel; avklippt.

Auktionen avslutas den 15 maj. Läs mer på auktionssajten.

Fler läckra Alfa Romeo i vår specialtidning! Köp den här.

HUNDRA PROCENT ALFA ROMEO!
Klassikers bästa artiklar genom åren om Alfa Romeo samlade i en specialtryckt upplaga. Läs om modeller som Giulia, Giulietta, Montreal, Spider, Sprint, Alfasud, Sprint Zagato, GTV, GTJ, 75 och 90. Totalt 100 sidor på ett bräde! Artiklarna är publicerade mellan 2008 och 2018 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tidsangivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.
 
Mycket nöje!
 

Par i Spider – Giulietta & 2000
2000 Spider och Giulietta Spider kommer från samma tid men har ändå olika karaktär. Vi kör två svensksålda exemplar. (Klassiker 9/2017)

Giulietta T.I. 1961
Kvalitet, kraft och stilsäkerhet – dessutom fyra dörrar. (Klassiker 7/2013)

Giulietta Sprint 1962
Manfred Maiers Giuletta Sprint var en av 62 som såldes i Sverige 1962. (Klassiker 1/2010)

Renoverad Giulia Spider 1964
Joakim Källviks valde ut en riktig rishög och kavlade upp ärmarna. (Klassiker 9/2011)

1750 GT Veloce 1969
Res lätt och gör det med stil, i en elegant Alfa från de snyggaste åren. (Klassiker 5/2008)

Giulia 1600 Super 1969
Knaskantig italienare förbluffar med lågt luftmotstånd och stor kurvaptit. (Klassiker 5/2011)

Renoverad Giulia Super 1969
Flyttkartongsdesignklassikern får en nystart i livet. Vilken busbil! (Klassiker 4/2013)

Renoverad 1300 GTJ i GTA-stil
Popnitade skämbreddare och ett getingbo under huven. För Jakob fanns bara en väg – framåt! (1/2018)

2000 GTV 1972
Bröderna Walentowicz tävlar i Monte Carlo-rallyt med sin Bertonekupé. (Klassiker 7/2010)

Montreal 1972
V8-satsningen från Milano började bra men kunde ha slutat bättre. (Klassiker 5/2012)

2300 B 1977
En Fiat 132 med Alfagrill? Nej. En Volga? Nej. En Brasse-Alfa? Ja! Sveriges enda. (Klassiker 9/2010)

1600 GTJ mot Fiat 124 Sport
En gång var Alfa och Fiat arga konkurrenter, inte koncernbröder. Dubbelkamsduell! (10/2013)

Alfasud 1976
Hur går det att hålla sig från att köra en så rolig bil som Alfasud? Den här har inte ens gått 300 mil!  (1/2011)

Klassikerguiden GTV6 1981-87
Motorn, formgivningen, vägegenskaperna – allt talar för GTV6. Men det gäller att det hänger ihop. (5/2016)

Alfa Arna 1986
Hur tänkte de? Nissan med Alfamotor! (10/2008)

Alfa 90 2,5 V6 1985
Framtidens lyxbil skulle ha inbyggd portfölj och diod­instrumentering. Eller skulle den det?  (7/2012)

Läsarklassiker Sprint 1985
Hur länge till ska Alfa Sprint ses som en lillebror till GTV? Fredrik Romare undrar. (Klassiker 5/2014)

Sprint Zagato och Alfa 75 3,0 QV
Mustigt röda, intressant formgivna och så en stor personlighet till V6-motor! (Klassiker 8/2016)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.