Bara en vanlig Giulietta, om man får lov att säga så, är en både vacker, eftertraktad och inte helt vanlig bil men här handlar det om specialbygge, välrenommerad karosserifirma och kanske även namnkunniga förare – och då hamnar vi i en helt annan liga.
Bertones Giulietta SS, Sprint Speciale, byggde på Alfa Romeo-chassiet med samma namn, fast kortat och försett med en slank, snabb luftklyvande kaross i stål. Men jakten på högre fart och bättre placeringar förde utvecklingen framåt. Det började med att Zagato lät bygga en ny kaross till en kraschad bil. Den vann framgångar och karusellen var igång.
På det kortare chassiet som använts till Sprint Speciale började Zagato bygga en serie nya bilar. Tack vare den runda bakdelen fick SZ-bilarna, Sprint Zagato, smeknamnet ”Coda Tonda” (rund svans, direktöversatt). Lätta och snabba spreds bilarna till tävlingsförare och gjorde gott ifrån sig på banorna. En av de cirka 170 bilarna som byggdes med rund rumpa finns nu på auktion hos Collecting Cars. Enligt uppgifter från auktionssajten ska den här bilen ha tagits till Sverige av Joakim Bonniers företag och ska ha körts bland andra av Charlie Lomander. Klassiker håller i skrivande stund på att forska mer i bilens förflutna.
På en bild som sägs vara från Västkustloppet 1962 kan man se bilens originallinjer, så som den såg ut när Zagatos plåtslagare hade format aluminiumskalet. Men någon gång har den här bilen fått ombyggda hjulhus och breddade fälgar.
– Det vi har fått veta är att den har körts i isbanetävlingar med dubbdäck, därför är den även höjd i fjädringen, säger Tomas Schultz från Collecting Cars.
På Artcurials auktion i våras, under Rétromobile, såldes en annan SZ ”Coda Tonda” för 417 200 euro, vilket motsvarar cirka drygt 4,7 miljoner kronor. Hur mycket den här bilens ombyggda kaross påverkar värdet är osäkert; auktionen får avgöra.
Men vänta, ”drygt tvåhundra” byggda bilar? Efter den första serien av rundrumpor byggdes även en mindre serie med framför allt modifierad bakdel, där man utgick från ”kammback”-teorierna. De bilarna kallas ”Coda Tronca”, alltså med ”trunkerad” bakdel; avklippt.
Auktionen avslutas den 15 maj. Läs mer på auktionssajten.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.