Snyggt kantig coupékaross och en av de mest välljudande V6:orna någonsin – vilken fantastisk kombination! Ändå blev det bara två prototyper till Alfa Romeo Sprint 6C.
Alfa Romeo Alfasud Sprint premiärvisades i september 1976 och var som namnet antyder en sportversion av folkbilen Alfasud. Karossen var ritad av Giugiaro och mekaniken kom direkt från Sud. Det innebar en boxermotor på 1,3 liter och 75 hk – betydligt roligare i verkligheten än det ser ut på pappret men ändå lite klent i en sportbil.
Snart skippades Alfasud i namnet och Sprint fick med åren starkare motoralternativ. Den överlevde Alfasud med många år och lades inte ner förrän 1989.
Snart skippades Alfasud i namnet och Sprint fick med åren starkare motoralternativ. Den överlevde Alfasud med många år och lades inte ner förrän 1989.
Men den biffigaste Sprinten av dem alla fick bilköparna aldrig chansen att fundera över: Sprint 6C. Den presenterades som en prototyp 1982 och som en möjlig bil i den nya Grupp B-klassen i rally.
Boxermotor och framhjulsdrift hade ersatts av bakhjulsdrift, transaxel och mittmonterad V6-motor från GTV6. Biffiga skärmbreddare och spoilers både fram och bak gjorde att den verkligen såg ut att mena allvar.
Den första prototypen sågs aldrig i rörelse medan den andra var körbar. Projektet avslutades dock på ett ganska tidigt stadium på grund av pengabrist. Mycket lite finns dokumenterat om Sprint 6C men på den utmärkta sidan www.sprint6c.com reds mycket ut.
Länge var teorin att det egentligen bara funnits en prototyp men för inte så länge sedan framkom det att den första bilen står i källaren på Alfa Romeos museum. Den saknar vissa delar och har uppenbarligen förvarats illa under någon period men V6-motorn bakom framstolarna sitter kvar. Fler fyndbilder finns på www.sprint6c.com
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.