Nästa artikel
Allards ankunge
minibil

Allards ankunge

Publicerad 4 november 2019
Sydney Allard var en mångsidig motorman, men den bil han hade mest förhoppning över floppade.
Sydney Allard föddes 1910 i en familj som hade ett framgångsrikt återförsäljarnät för Ford.  1929 började han tävla, först med modifierade bilar, lite senare med egentillverkade Allard Specials. 
Han tävlade i nästan alla grenar som fanns, trial, banracing, flygande kilometer, landsvägslopp med mera, relativt framgångsrikt för den delen också. .  1937 började han bygga ihop bilar att sälja, och efter kriget tog det ännu mera fart. Både tävlingsbilar och standardbilar gjordes, men i ganska blygsam skala. Någonting behövdes för att öka produktiviteten, en bil som kunde massproduceras.

Lösningen kom nästan av sig självt, minibilar blev snabbt mycket populära i Storbritannien, och tillsammans med firman Powerdrive konstruerade man 1953 en egen minibil som kom att kallas Clipper.  Allard gjorde chassit, Powerdrive stod för det andra.   

Vad som gjorde Clipper speciell var att man valde glasfiberarmerad plast till karossen, ingen hade gjort det i England innan. En firma som gjorde plastdetaljer till flygindustrin var villiga att göra karosserna.  En 8-hästars 350cc motor från Villiers sattes i chassit och drev vänster bakhjul. Nu var man så långt komna att ett försäljningställe sattes upp i London och så skulle beställningarna strömma in och produktionen komma igång på allvar.  

Nu blev det inte riktigt så, kunderna tyckte dels att den såg lite väl underlig ut. Den skulle rymma tre i bredd men hade bara en dörr, på vänsteridan.  Skydd för väder och vind var undermåligt, passform och övrig kvalité likaså.  Den var även instabil på de pyttesmå hjulen och motorn hade stora kylproblem.  
   
 För det andra kom det knappt ut några bilar från Allards lilla fabrik. Firman som gjorde karosserna levererade dom en och en i en liten skåpbil...  Dessutom kom dom efter ett tag på att dom lagt ett på tok för billigt bud. Hela kalkylen med att sälja Clipper för 268 pund föll totalt. Och få visade sig ens vara intresserade att betala det för den konstiga lilla bilen. 

Det skall ha gjorts 20 stycken Clipper, troligen kom inte alla att färdigmonteras helt. Allard fortsatte några år till med bilmodellen Palm Beach fram till 1959. Sen hittade Sydney ännu en motorsport att tävla i, han introducerade dragracing i Europa i början av sextiotalet.   
 

Allards K,L och M-serie bilar är desto mer kända

Palm Beach var en mer modern sportbil än föregångarna, 80 exemplar byggdes.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.