Med italiensk kostym och ett österrikiskt hjärta stort nog att orka upp längs alpvägar tillverkade Steyr-Puch sina versioner av Fiat 500. Några hittade faktiskt till Sverige.
Som många andra fordonstillverkare var grunden för Steyr vapentillverkning. På 1920-talet började man tillverka personbilar och på 1930-talet fusionerades företaget med Austro-Daimler och Puch. Efter andra världskriget koncentrerades fordonstillverkningen till bussar och lastbilar. När personbilstillverkningen kom i gång igen 1954 var det med licenstillverkade Fiat. Redan 1957, samma år som tillverkningen av Fiat 500 startade i Italien, kom även Steyr-Puch i gång med sin produktion. År 1960 när den 21,5 cm längre Fiat 500 Giardiniera började tillverkas så kom också motsvarande Steyr-Puch kallad 700.
Medan Fiat 500 Giardiniera hade en 0,5 liter stor tvåcylindrig radmotor på 18 hk så använde Steyr-Puch sin egentillverkade drivlina. Den 0,64 liter stora två-cylindriga boxermotorn gav 25 hk. Samma motor fanns också i Steyr-Puchs lilla fyrhjulsdrivna militärfordon Haflinger. I sin arsenal hade man också en 0,66 liter stor motor på 27 hk som satt i toppversionen 650 TR vilken i alla fall kunde utmana Mini Cooper i fråga om prestanda.
Medan den något större Fiat 600 licenstillverkades i en rad länder runt om i världen så var Steyr-Puch nästan helt ensam om att göra 500 och 500 Giardiniera. Avtalet med Fiat hade restriktioner för export men Steyr-Puchs bilar hittade ändå till bland annat Tyskland, Ungern, Finland och Sverige.
”Försök har gjorts att introducera bilarna i Sverige men med föga framgång” stod det i Stora Bilboken. Registreringstatistiken för 1968 visar att 40 stycken Steyr-Puch såldes här, av dem ska åtta ha varit 700 C. Det var också sista årsmodellen för 700 C och de två följande åren såldes totalt fyra Steyr-Puch i Sverige.
Nicklas Sansoni i Nykvarn äger inte mindre än två svensksålda Steyr-Puch! I Klassiker nr 9/2021 berättar vi om hans Steyr-Puch 700 C 1968.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.