Att SAAB inte går något vidare just nu är väl en underdrift, och hur framtiden ser ut är inte värt att spekulera i. Det gör redan en arméer av jurister, finansiärer, bolagsexperter och förvaltare så det kan vi gott lämna åt dom att tänka vidare på.
Men istället så tar vi och tittar på lite andra alternativ som SAAB framställt genom åren. Svenska Aeroplan AktieBolag började ju som bekant med att bygga flygplan, första egna konstruktionen var störtbombaren B-17 som flög första gången 1940, följt av den tvåmotoriga B18 som flög 1942 och fanns i tjänst fram till 1957. Redan med dessa två plan visade man sig ligga långt fram i utvecklingen och ännu mer så med den okonventionella J21. Dubbla stjärtbommar, skjutande propeller och trepunktsställ gjorde J21 till en mycket udda fågel när den premiärflögs 1943. Denna vidareutvecklades till det jetdrivna J21R 1947, ett av få propellerplan som konstruerats om för jetdrift, ett nästan unikt grepp, men dock inte något vidare lyckat sådant. J21R fanns ändå kvar i flygvapnet fram till 1957 som skolplan för blivande Lansen-piloter.
Efter kriget var det dags att se sig om efter nya födkrokar, då efterfrågan på stridsplan mattades av betänkligt. 1946 slog man sig in på båtbyggande. Aluminumplåt och nitar hade man gott om och genom ingenjör Kurt Sjögren så kom båtarna med namnet Saalina till. Båtarna må varit sinnrikt konstruerade med mycket lärdom av flyget, men hade en nackdel, de började läcka i saltvatten och var dessutom ganska dyra. Ändå byggdes runt 250 stycken av dessa SAAB-båtar. Istället började man snegla åt biltillverkning vid denna tid, men den utelämnar vi här.
På 60-talet var man ute på sjön igen, 1963 byggdes en svävare på uppdrag av svenska marinen för utvärdering, SAAB 401 som dock bara byggdes i ett exemplar.
Vid den här tiden hade man börjat använda datorer, och inte bara det, SAAB lät utveckla egna sådana för eget bruk. 1957 hade man färdigställt "Sara" som var förkortningen för SAAB:s räkneapparat. Detta var en produkt av sin tid och upptog ett helt rum...
Men redan 1960 hade man byggt D2, sin första dator helt med tranistorteknik, och den var mer portabel. I allfall i den meningen att den kunde flyttas med truck för D2 vägde trots allt runt 200 kilo. Men från detta så mynnade det ut i att man kunde bygga mindre datoranläggningar som kunde brukas i flygplan som t ex J37 Viggen, och å andra sidan civila datorer under 1960- och 1970-talet. Datasaab tillverkade och levererade i början av 70-talet de första datoriserade bankterminalerna till hela det Nordiska Sparbanksnätet, centraldatorerna D21 och D22 levererades till statliga myndigheter och en del större företag. Datorer var fortfarande skrymmande, dyra och exklusiva saker.
Desto nättare var en annan tillverkning som skedde i SAAB:S regi, husvagnar i glasfiber. SAABO var det vitsiga namnet på SAAB:s egna husvagn, en kompakt vagn i glasfiber med låg vikt som var en spin-off från svävarprojektet som aldrig blev av, och kom att i samma lokaler som hade avsetts för svävare 401 utanför Norrköping. SAABO var suinnrikt konstruerad i två glasfiberhalvor och låg vikt hade prioritet, då man utgick från att en SAAB med 25 hästars motor skulle kunna användas som dragbil. Husvagnen vägde färdig bara 230 kilo, var 3,60 lång och 1,84 bred. Totalt byggdes 390 eller 438 stycken mellan 1964 och 1968, uppgifterna går lite isär.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.