USA:s fjärde biltillverkare kämpade för sin överlevnad genom att bejaka det annorlunda. Och AMC Gremlin och Pacer skakade om den amerikanska bilmarknaden, åtminstone litegrann. I Klassiker 4/2017 möts två fantastiska exemplar.
Rätta jeansen, rätta stilen, rätta bilen. Men vad ska vi satsa på – blått eller gult? Gremlin och Pacer är goda representanter för vad AMC var 1975. De är korta, breda och konstiga. Den ena har lång motorhuv men desto kortare bakparti, den andra en mer sammanhållen design med stora glasytor – de utgör hela 37 procent av bilens kaross.
Vi gillar dem i dag som fantastiska 1970-talare men de är så avvikande att man måste fråga sig vad som egentligen pågick hos AMC. Utan tvekan rådde ett klimat där märkliga infall fick utrymme. Men det var inga sittpuffar, pingisbord eller rutschkanor som hos dagens Google som fick idéerna skulle flöda. Snarare var det jakten mot alldeles för snäva deadlines och brist på pengar som tvingade fram kreativiteten.
I Klassiker 4/2017 möts Magnus Blommés Pacer X och Håkan Nordgrens Gremlin Levi's. Misa inte!
Vi gillar dem i dag som fantastiska 1970-talare men de är så avvikande att man måste fråga sig vad som egentligen pågick hos AMC. Utan tvekan rådde ett klimat där märkliga infall fick utrymme. Men det var inga sittpuffar, pingisbord eller rutschkanor som hos dagens Google som fick idéerna skulle flöda. Snarare var det jakten mot alldeles för snäva deadlines och brist på pengar som tvingade fram kreativiteten.
I Klassiker 4/2017 möts Magnus Blommés Pacer X och Håkan Nordgrens Gremlin Levi's. Misa inte!
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.