Vehiculos Automotores Mexicanos sålde främst Jeepar i Mexico, och från slutet av sextiotalet monterade man även AMC:s bilar. I princip byggde man hela deras modellprogram på licens utan några större förändringar, men med den lilla egenheten att man släpade ett år efter.
Vissa namn ändrades också, exempelvis fick Matador coupén heta Classic AMX och Hornet hatchback och senare även Spirit kallades för Rally AMX. Även motorerna byggdes i mexico och gjordes i lite andra konfigurationer än hemma i USA, främst anpassades dom för lägre oktan och för att kunna tåla högre höjder.
1981 kom den egna modellen Lerma, som egentligen var ett bastardbygge. Bakdelen från en Spirit tråcklades på en AMC Concord med hjälp av kapskiva och svets. Dock lär inredning, dörrsidor och klädsel varit av egen design.
Under huven fanns en 282" rak sexa, som ju var baserad på AMC:s motor men modifierad i en del med kamaxel, förgasare och annat av VAM själva. Växellådan, en trestegs automat, kom från Chrysler.
Den skall även ha presenterats för AMC i USA men där ansåg man att den inte passade i deras produktion. Hemma i Mexiko togs den emot rätt svalt också. Den var lite för dyr, hade dåligt med bagage och en märklig mexikansk lagstiftning hämmade den ytterligare. Lagen dikterade i princip hur många modeller och nivåer på utrustningar man fick ha. Därför fanns Lerna bara i ett urförande, med en motor att välja på.
1982 lyckades man dock skapa två varianter av den, och nu fick den även ett fällbart baksäte så man kunde lasta rimligt också. Dock kom en ny lagstiftning att göra det surt för Lerma och andra modeller högre upp i näringskedjan. Mycket av utrustningsdetaljerna var importerade, nu ströp man till det. Så Lerma förlorade quartz-klockan, centrallåsen, elhissarna, till och med bakrutedefrostern...
Lerma blev en kortlivad modell, den såldes ett tag in på 1983 sen gick hela VAM i putten till följd av en total ekonomisk kollaps i Mexico. All tillverkning upphörde och resterna av VAM kom att tas över av Renault, som i stort sett inte gjorde annat än att förvalta konkursboet. VAM upplöstes helt i slutet av 80-talet.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.