Bild
Nästa artikel
TÅGLOGISTIK

Apropå Vega ...

Publicerad 1 november 2010 (uppdaterad 17 oktober 2013)
I Klassiker 9/2010 finns en liten blänkare om Chevrolet Vega. Det fick Hasse att mejla ett minne till oss.

Chevrolet Vega var bilen som skulle bil lillebror till Camaro. Förhoppningarna var höga och för denna modell enkom byggde man en ny fabrik i Ohio. Försäljningsmål: 400 000 bilar per år.

Inte bara fabriken var ny. Vega skulle även få ett helt unikt transportsystem. GM var med och utvecklade tågvagnar som kallades Vert-a-pac. På dessa vagnar ställdes bilarna på högkant, med nosen mot rälsen. Resultatet blev att varje vagn kunde husera 30 bilar mot normalt 18.
 
Det absolut klurigaste var att Vega var specialbyggd för denna transport. Motorn hade en speciell oljehållare som såg till att motoroljan inte började rinna in i första cylindern när bilen restes. Batteriet, kylarelementet och spolarvätskebehållaren var också specialdesignade för att klara att hålla västkorna under den speciella transporten.

Men det gick inte så bra för Vega. Modellen drabbades av svåra rostproblem. Många exemplar läckte olja (i vågrätt läge) och trasiga topplock var vanligt. Förvånad? GM nådde bara halvvägs mot försäljningsmålet.
 
Läsaren Hasse skriver: ”Apropå Vega i senaste Klassiker så kom jag att tänka på de charmiga bilder jag bifogar, oemotståndliga på något vis. Ger begreppet trailer queen en ny mening, alternativt lösningen på garageproblem. Och tänk om en vagn står bortglömd på någon rangerbangård någonstans därute? Hallsberg kanske?”
 
Det får verkligen tankarna att fara iväg. Hasses tanke kan vara sann. Men hittar du skatten, se till att kolla oljenivån före start.

Bläddra bland bilderna ovan och förundras.
 

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.