Tvådörrarsmodellen var utgångspunkten när Volvos chefsdesigner Jan Wilsgaard modellerade fram 140-serien. Volvo 142 fick rollen både som basmodell och lyxversion.
Det dröjde fyra år tills fyradörrars-Amazonen fick sällskap av en version med två dörrar. Så lång tid skulle det inte ta för efterföljaren. När 140-serien togs fram arbetade konstruktörerna med alla karossversioner i åtanke.
Med 140-serien kom Volvo med ett nytt namngivningssystem där den första siffran stod för modellserien, den andra för antalet cylindrar i motorn och den tredje för antalet dörrar. Grunden var fyrdörrarsmodellen, precis som med föregångaren Amazon. Volvos ingenjörer arbetade i tur och ordning med 144, 142 och sist 145. Men innan konstruktionsarbetet inleddes kom formgivningen. Och från bilderna av de lermodeller som togs fram ser man tvådörrarsbilar som får en ren och enkel form inte bara genom de breda dörrarna utan också tack vare att de bara har en stor bakre sidoruta.
Den första serietillverkade 144:an byggdes den 19 augusti 1966 och produktionen av 142 kom igång i maj 1967. Insteget både till fram- och baksätet blev enkelt tack vare dörrar som var 120 cm breda – hela 30 cm mer än framdörrarna på fyradörrarsmodellen. Volvo 142 var 40 kg lättare och kostade 700 kronor mindre än 144. Alla 142:or av 1967 års modell hade sportmotorn med dubbla SU-förgasare och M41-låda, manuell växellåda med överväxel. Av den första årsmodellen tillverkades bara 1 500 exemplar.
När Volvo planerade 140-serien var en tvådörrarsversion en självklarhet och en tradition från PV och Amazon. Men vad var då en tvådörrars sedan? I Volvos 140-serie var 142 både den billigaste instegsmodellen men också den mest exklusiva varianten. Volvo 142 Grand Luxe var top of the line när den introducerades 1971. I Sverige fanns GL enbart som 142 de första tre åren.
Men en tvådörrarsbil lanserades också som ett naturligt val för barnfamiljen! Bakdörrar ansågs vara farligt för barnen som satt obältade i baksätet, de kunde ju öppna dörren i farten och kliva ut. Det var först med 1973 års modell som 140-serien fick barnlås på bakdörrarna.
Även 200-serien fanns i en rad olika tvådörrarsmodeller. Men 1984 tillverkades de sista 242:orna och 700-serien fanns bara som fyradörrars sedan. För biltillverkarna hade det tidigare varit komplicerat att tillverka karosser med många dörrar men det blev enklare och bilägarna tyckte förstås det var mer bekvämt att slippa fälla ner ryggstödet för att släppa in någon i baksätet. Men nog var det snyggare med bara två dörrar!
Läs mer om Volvo 142 och chassinummer sju av modellen i Klassiker nr 10/2019.
Läs mer om Volvo 142 och chassinummer sju av modellen i Klassiker nr 10/2019.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.