Nästa artikel
Extrakörning
Arnes backspegel

Extrakörning

Publicerad 20 december 2014 (uppdaterad 25 december 2014)
När jag 1963 arbetade hos A.Z. Sellbergs Åkeri vid Aspudden kunde jag nu få disponera en Volvo Starke.

En betydligt mycket bättre lastbil än den tretons Austin med sexcylindrig bensinmotor som jag tilldelades vid anställningens början.
Nu var det i slutet av året och åkeriets koksbilschaufför hade insjuknat varvid jag tillfrågades om intresse fanns att köra några lass från Gasverkets kol och koksanläggning i Värtan. Det här var ett extrajobb som skulle utföras på kommande lördag och söndag.   Jag var lite tveksam till "erbjudandet". Varför frågar de mig som är tämligen nyanställd och oerfaren? Jo, kanske just därför, ty ingen annan ville väl skita ner sig, vilket inte gick att undvika. "Har du ingen kompis som du kan ta till hjälp undrar förmannen", ni ska få riktigt bra betalt, femton kronor i timmen. Klart att man slog till, det var ju ett kanonerbjudande och jag tog med mig lillbrorsan Kjelle som även han var sugen på de lättförtjänta pengarna.  
Vi monterade bort lämmarna, ty en koksbil skall inga lämmar ha. Säckarna ska lastas på en sätt så att de låser varandra och står stadigt på flaket. Väl framme vid lastplatsen i Värtan ställde vi oss i kö bakom några andra lastbilar som även de blivit extrainkallade, vi kollade hur de andra gjorde och det såg ganska enkelt ut. Mot bakkanten av flaket mötte en typ av automatisk säckpåfyllare, det var bara att slå på strömbrytaren så kom en dos koks lagom för att fylla upp en säck. Om man inte slog av strömbrytaren så kom det en dos var 30:e sekund.   Vi som ville vara lika tuffa som de tidigare chaufförerna varit slog inte av någon strömbrytare och nu kom det koksdoser i en för oss ganska hög hastighet, vilket gjorde att den fina låsningen av säckar praktiskt taget uteblev. Äntligen var vi klara med lastningen, säckarna var staplade i två lager och vi var klara för avgång mot Östermalm där det första stället väntade.   Vi närmade oss Karlaplan och precis i ingången till rondellen hörs ett brak, tio säckar hade kommit på drift och låg nu på gatan oförmögna att ta sig upp. En dryg halvtimme senare var säckarna åter på plats högst upp på flaket och färden kunde fortsätta, men bara knappt hundra meter, ty vid utgången av rondellen rasar ytterligare ett tiotal säckar av med tillhörande halvtimmesjobb.
Den första arbetsdagen med koksbil blev väldigt lång nästa dag gick det mycket bättre, man hade ju blivit van. Följande vecka degraderades bilen och blev en ful tankbil. På flaket monterades en antik oljetank rymmandes fem kubikmeter olja.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.