Idén uppstod när man arbetade på en ersättare till mk.VI. Man hade ett par olika bollar i luften som mk.VII till .mk.X - då tyckte chefingenjör Harry Grylls att det började bli rörigt.
Så man kom fram till ett kodsystem - platser i bortre Asien gjorde det mycket enklare. Mk.VII gick vidare till att bli Bentley R-type - vad som blev över kallade man 'Siam' . Det som skulle bli Bentley S-type och Rolls-Royce Silver Cloud.
Runt 1960 började man tänka i nya banor - en Budgetbentley? Låter hädiskt men tiderna förändrades fort och man tog kontakt med BMC.
Dom kom att ha en del affärer ihop men i princip allt rann ut i sanden.
Java baserades på ADO53 - alltså Austin A110 och började filas på 1960. Men när man kommit så långt att man byggde en fungerande prototyp hade projektet redan lagts ned. Man testade den ändå i någon månad innan den skrotades.
Bentley Korea 1961. Den här var BMC inte inblandade i utan var en del av nästa stora projekt inom Rolls-Royce/Bentley - en ersättare till Silver Cloud. Men på det här stadiet gick det under namnen Burma och Korea. Den senare en coupé ritad av Vilhelm Koren. Formen kom dock till stor del återanvändas på S2 och S3 Park Ward Continental.
Ur en av varianterna av Java tog man en lerklump och arbetade vidare på och döpte om till Burma. Nu var det fokus på en ny modern bil som skulle ersätta Silver Cloud och Burma togs fram i ett par exemplar. Den första körbara prototypen blev en ganska stor bil då den byggdes på ett Silver Cloudchassi.
Några Burma byggdes och provades ut. Här var man på spåret mot Silver Shadow/T-type.
Men samtidigt hade man inte släppt tanken på en mindre modell - BMC hade kommit med nya tekniskt intressanta modeller. ADO17 (Austin 2200) Och den stora 3-Litre ADO61.
Den här kallades Bentley Bengal.
Bentley Rangoon kunde bli en elegant bil men kom inte längre än till den här grovt tillyxade lerklumpen.
Burma däremot levde vidare. Ett par bilar gjordes för tester - här på Le Mans
Och sen gick troligen alla åt i krocktester.
Rolls-Royce Tibet - den här och Burma slogs ihop till att bli Silver Shadow respektive T-type.
I slutet av åttiotalet syntes den här prototypen dundra fram på vintervägar i norra Sverige och Finland. En coupé som lite halvhjärtat maskerats för att se ut som dem har bakdörrar. Den kallades Nepal och presenterades 1992 som Bentley Continental R.
1994 var det dags att damma av namnet Java igen. Denna gången på en ren stilstudie som hade ritats av Roy Axe.
Men den stannade inte i utställningsmontern. I hemlighet byggdes det total 18 Bentley Java - men det är en annan historia.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.