I somras meddelade Mitsubishi att man drar sig ut ur Europa. Vi tittar 40 år tillbaka när lilla Colt satte skräck i konkurrenterna i Sverige.
Under 1970-talet tog de japanska bilmärkena allt fler marknadsandelar i Sverige. När oljebolaget Scandinavian Trading Company 1980 med det nystartade dotterbolaget Scandinavian Motors Company meddelade att de fått generalagenturen för Mitsubishi och började värva återförsäljare i landet stötte de på motstånd. De handlare som sökte ett komplementmärke till exempelvis Fiat eller Ford fick skarpa åthutningar från sina generalagenter och i vissa fall strypta leveranser.
Expressens Lennart Öjesten fick nys om saken och artikeln han skrev användes av SMC i marknadsföringen. ”Varför är konkurrenterna så rädda för Mitsubishi?” löd rubriken på företagets första stora annons i november 1980.
I januari 1981 var det försäljningspremiär för Mitsubishi Colt och man hade en verklig USP att bjuda på: Åtta växlar! I själva verket handlade det om en fyrväxlad låda med två utväxlingsalternativ, ”Power” och ”Economy”. En separat spak bredvid växelspaken styrde tillsatslådan och med ”Economy” aktiverad varvade Colt bara 3 100 r/min i 110 km/h – det var bättre än femväxlade konkurrenter som Saab-Lancia 600 och Honda Accord.
Colt som modellnamn kom redan 1963 och prydde från början alla personbilar från Mitsubishi, den lilla Minica undantagen. Efter ett uppehåll på åtta år lanserades den framhjulsdrivna Golfklassaren Colt A150 i Europa våren 1978.
Att koncentrera sig på en enda modell till en början var ett smart drag av SMC men under våren 1981 kompletterades programmet av sedanmodellen Lancer. Första året registrerades 1 881 Mitsubishi i Sverige – det betydde att man redan var etablerade märken som Peugeot, Renault, Fiat och Honda i hasorna. Under decenniets sista år, 1989, såldes över 11 500 Mitsubishi i Sverige. Då hade det redan börjat komma utmanare från Sydkorea…
I Sverige fanns två modeller, Colt GL med 1 244 cc och vanlig fyrväxlad låda samt GLX med 1 410 cc och tillsatslådan. Som det sjätte japanska märket på den svenska marknaden behövde Mitsubishi inte sälja på pris, snarare på teknik- och utrustningsnivå. Ägarekonomi var också ett starkt kort, med en bränsleförbrukning på strax över halvlitern på landsväg.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.