![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/12/mitsubishi_colt_1981_enda_bilen.jpg?itok=p4O-eQTL)
I somras meddelade Mitsubishi att man drar sig ut ur Europa. Vi tittar 40 år tillbaka när lilla Colt satte skräck i konkurrenterna i Sverige.
Under 1970-talet tog de japanska bilmärkena allt fler marknadsandelar i Sverige. När oljebolaget Scandinavian Trading Company 1980 med det nystartade dotterbolaget Scandinavian Motors Company meddelade att de fått generalagenturen för Mitsubishi och började värva återförsäljare i landet stötte de på motstånd. De handlare som sökte ett komplementmärke till exempelvis Fiat eller Ford fick skarpa åthutningar från sina generalagenter och i vissa fall strypta leveranser.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/12/mitsubishi_colt_1981_oppning.jpg?itok=Yhq28-54)
Expressens Lennart Öjesten fick nys om saken och artikeln han skrev användes av SMC i marknadsföringen. ”Varför är konkurrenterna så rädda för Mitsubishi?” löd rubriken på företagets första stora annons i november 1980.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/12/mitsubishi_colt_1981_spakar2.jpg?itok=io4MTwDf)
I januari 1981 var det försäljningspremiär för Mitsubishi Colt och man hade en verklig USP att bjuda på: Åtta växlar! I själva verket handlade det om en fyrväxlad låda med två utväxlingsalternativ, ”Power” och ”Economy”. En separat spak bredvid växelspaken styrde tillsatslådan och med ”Economy” aktiverad varvade Colt bara 3 100 r/min i 110 km/h – det var bättre än femväxlade konkurrenter som Saab-Lancia 600 och Honda Accord.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/12/mitsubishi_colt_1981_interior.jpg?itok=vJJLRqty)
Colt som modellnamn kom redan 1963 och prydde från början alla personbilar från Mitsubishi, den lilla Minica undantagen. Efter ett uppehåll på åtta år lanserades den framhjulsdrivna Golfklassaren Colt A150 i Europa våren 1978.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/12/mitsubishi_colt_1981_interior_2.jpg?itok=p2peJmlm)
Att koncentrera sig på en enda modell till en början var ett smart drag av SMC men under våren 1981 kompletterades programmet av sedanmodellen Lancer. Första året registrerades 1 881 Mitsubishi i Sverige – det betydde att man redan var etablerade märken som Peugeot, Renault, Fiat och Honda i hasorna. Under decenniets sista år, 1989, såldes över 11 500 Mitsubishi i Sverige. Då hade det redan börjat komma utmanare från Sydkorea…
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2020/12/mitsubishi_colt_1981_saljhandbok.jpg?itok=6FASNJGT)
I Sverige fanns två modeller, Colt GL med 1 244 cc och vanlig fyrväxlad låda samt GLX med 1 410 cc och tillsatslådan. Som det sjätte japanska märket på den svenska marknaden behövde Mitsubishi inte sälja på pris, snarare på teknik- och utrustningsnivå. Ägarekonomi var också ett starkt kort, med en bränsleförbrukning på strax över halvlitern på landsväg.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.