Guldfärgade BBS-fälgar, vinge på bakluckan, spoilerpaket, SEC-huv... När första ägaren beställde sin Mercedes-Benz 190E sparade han inte på krutet. Idag är den ett fantastiskt tidsdokument – för visst ska åttiotalsstuket bevaras?
I Klassiker 3/2020 har vi en stor köpguide på Mercedes-Benz 190. Modellen togs fram för att matcha BMW 3-serien och blev en framgång för Stuttgart med nästan 1,9 miljoner exemplar byggda fram till 1993.
Den väl avvägda designen är ett av skälen till att satsa på en 190 menar vi i vår guide och det är uppenbart köpläge eftersom priserna ännu är låga. Men hur ska man se på ett exemplar som det som inom kort klubbas hos Bilweb Auctions?
Bilen är modifierad enligt de stylingideal som gällde i mitten av 1980-talet med den typiska SEC-huven, spoilerpaket, Clarion kassettbandspelare med separat equalizer, guldfärgade BBS-fälgar och mycket annat. Den har bara haft två ägare och mätaren har ännu inte passerat 8 000 mil, dessutom sägs överdragsklädseln ha suttit på sedan dag ett.
När bilen var ny var allt detta om inte värdehöjande så i alla fall väldigt kostsamma åtgärder, redan tio år senare sänkte modifieringarna snarare inbytespriset.
Men nu – efter 35 år – vad ska nästa ägare göra? Återställa den till fabriksskick eller vårda den som det tidsdokument den är?
Nuvarande ägare har redan börjat återställa genom att avlägsna bakrutejalusin och montera tillbaka originalfjädrarna så att bilen ser närmast ryskt hög ut. Sänkfjädrarna och jalusin medföljer dock.
Följ auktionen på bilwebauctions.se/premiarauktion-2020/mercedes-benz-190-e-2103
Den väl avvägda designen är ett av skälen till att satsa på en 190 menar vi i vår guide och det är uppenbart köpläge eftersom priserna ännu är låga. Men hur ska man se på ett exemplar som det som inom kort klubbas hos Bilweb Auctions?
Bilen är modifierad enligt de stylingideal som gällde i mitten av 1980-talet med den typiska SEC-huven, spoilerpaket, Clarion kassettbandspelare med separat equalizer, guldfärgade BBS-fälgar och mycket annat. Den har bara haft två ägare och mätaren har ännu inte passerat 8 000 mil, dessutom sägs överdragsklädseln ha suttit på sedan dag ett.
När bilen var ny var allt detta om inte värdehöjande så i alla fall väldigt kostsamma åtgärder, redan tio år senare sänkte modifieringarna snarare inbytespriset.
Men nu – efter 35 år – vad ska nästa ägare göra? Återställa den till fabriksskick eller vårda den som det tidsdokument den är?
Nuvarande ägare har redan börjat återställa genom att avlägsna bakrutejalusin och montera tillbaka originalfjädrarna så att bilen ser närmast ryskt hög ut. Sänkfjädrarna och jalusin medföljer dock.
Följ auktionen på bilwebauctions.se/premiarauktion-2020/mercedes-benz-190-e-2103
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.