Nästa artikel
Audi Quattro Spyder
Bilvärlden 30 år sedan

Audi Quattro Spyder

Publicerad 7 oktober 2021
Det är 1991 och Audi hade några år tidigare lanserat sin första premiumbil V8. Skulle man ge sig in i sportbilsvärlden också?

 
År 1991 visade Audi upp två avancerade sportbilar som kvalade in i den högre divisionen. Dels den extrema Avus - och den mer jordnära Quattro Spyder.
Men Quattro Spyder var trots sitt modesta yttre minst lika avancerad som Avus, en väsentlig skillnad var att den fungerade. 

En mittmonterad V6 på 2,8 liter och 175 hästkrafter ansågs räcka. Bilen var ju gjord i aluminium, någonting som Audi började fokusera  på vid den här tiden. 
Quattro - fyrhjulsdrift såklart,  men Spyder då?  Det brukar ju betyda en öppen bil.  För att ge viss bärighet åt namnet så kunde man ta bort de stora glastaket och i alla fall få lite vindrufs i håret.
 
När den visades upp på Frankfurtmässan 1991 såg den ut som en helt färdig bil. Såpass bra att den lurade Audiförsäljare att lägga in hundratals förhandsorder!
Men Quattro Spyder var bara en prototyp, en fullt fungerande körbar sådan. Kanske det fanns en idé att göra en riktig bil av den?

Men man hade räknat på att en bil av den här typen skulle ligga på runt 100 000 D-mark för att kunna konkurrera. Men den skulle bli betydligt dyrare än så att bygga - så därför fick vi vänta ett par år till på sportbilar från Audi.

År 1999 kom Audi TT som ju bär vissa drag av Quattro Spyder. Ytterligare några år senare kom sportbilsbomben från Audi - R8.  Med en del gener från Lamborghini var R8 Bilen som säkrade Audis plats i den högre sportbilsligan.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.