Vad kan detta vara för märklig Audi?
Det är strängt taget ingen Audi alls, och varför den svenska importören lät kalla P70 för Audi i annonserna 1956 kan tyckas märkligt.
Audis egentliga återuppståndelse låg ju drygt tio år framåt i tiden.
Men det finns en koppling. P70 byggdes i en Audifabrik - på sätt och vis.
August Horch grundade Audi 1909 i Zwickau, men märket upphörde 1939.
Efter kriget låg Zwickau i den östra zonen och i fabriken huserade sedermera Automobilwerk Zwickau, AWZ från 1955 även kallat VEB Kraftfahrzeugwerk Audi Zwickau.
IFA-bilarna som i princip var en östtysk DKW och var relativt välkända i Sverige, men den nya AWZ P70 kom inte att bli särskilt framgångsrik här. Dock var 1956 ett bra år för IFA/AWZ här med 1761 sålda bilar inklusive den helt nya Wartburg 311.
AWZ P70 var den felande länken mellan IFA F8 och Trabant.
Den var gjord i det ökända materialet Duroplast, en slags blandning av överblivet bomull från Sovjetunionen blandat med fenolharts och lite övrigt industriavfall som kokades ihop till något som nästan liknade bakelit. Allt detta på en stomme av trä, likt IFA:n
Duroplast fortsatte man med på efterträdaren Trabant - som dock fick en modernare stålstomme innanför.
Audis egentliga återuppståndelse låg ju drygt tio år framåt i tiden.
Men det finns en koppling. P70 byggdes i en Audifabrik - på sätt och vis.
August Horch grundade Audi 1909 i Zwickau, men märket upphörde 1939.
Efter kriget låg Zwickau i den östra zonen och i fabriken huserade sedermera Automobilwerk Zwickau, AWZ från 1955 även kallat VEB Kraftfahrzeugwerk Audi Zwickau.
IFA-bilarna som i princip var en östtysk DKW och var relativt välkända i Sverige, men den nya AWZ P70 kom inte att bli särskilt framgångsrik här. Dock var 1956 ett bra år för IFA/AWZ här med 1761 sålda bilar inklusive den helt nya Wartburg 311.
AWZ P70 var den felande länken mellan IFA F8 och Trabant.
Den var gjord i det ökända materialet Duroplast, en slags blandning av överblivet bomull från Sovjetunionen blandat med fenolharts och lite övrigt industriavfall som kokades ihop till något som nästan liknade bakelit. Allt detta på en stomme av trä, likt IFA:n
Duroplast fortsatte man med på efterträdaren Trabant - som dock fick en modernare stålstomme innanför.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.