Vorsprung durch Technik har länge varit Audis motto och på Frankfurtmässan 1989 visade man vad man menade med det.
Hybridbilar var förvisso inte helt nytt. Många experiment har gjorts genom åren men det intressanta med Audi Duo var att man här var på rätt spår.
På podiet stod en Audi 100 avant som hade sin vanliga raka femma kvar och den drev framhjulen. Bak satt en elmotor som drev på bakhjulen.
Detta system är i princip standard på plug-inhybrider idag.
Likaså gick Duo på elmotorn vid start och krypkörning - precis som dagens hybrider.
Elmotorn bak var på dryga 13 hästkrafter och på ren eldrift klarade den upp emot 50km/h och hade fyra mils räckvidd.
Bilen skötte arbetsfördelningen mellan bensin och elmotorn för det mesta själv, men den hade finessen att man kunde välja körläge med en knapp.
Audi Duo var ett allvarligt menat projekt för hur framtidens teknik skulle se ut. Därmed inte sagt att den var menad att sättas i produktion.
Det gjordes dock tio provbilar som testades flitigt. Tekniken fungerade som den skulle men räckte ännu inte riktigt till. Elmotorn var för klen och dessutom hade Duo över 200 kilos övervikt att släpa på med batterier och sådant.
Dessutom ansåg man inte marknaden vara mogen än.
Men 1991 gjorde man en ny förbättrad Audi Duo.
I Duo 2 var systemen mer integrerade med varandra. en 1,9 liters dieselmotor arbetade tillsammans med en 30-hästars elmotor. Permanent fyrhjulsdrift itsället för en motor på varje axel. Nu kunde batteripacket krympas ned och laddas av motorn under färd också Ännu ett steg i rätt riktning.
På ren eldrift kunde man nu köra upp till 80km/h.
I september 1997 kom Duo 3 - Nu tog man steget fullt ut att sätta en hybridbil i produktion.
Audi A4 Avant hybrid var den första plug-inhybriden på marknaden - tre månader före Toyota Prius!
I Europa fick vi vänta ännu ett par år på att få köpa en Prius.
Det handlade dock inte om någon massproduktion utan istället en beställningsvara. Det var dock inte särskilt många kunder som valde detta. Teknik och prestanda räckte fortfarande inte till och prislappen på 60000 D-mark avskräckte nog många.
Audi fick bara sålt 90 stycken av sin första hybridbil för massorna.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.