Nästa artikel
Auf wiedersehen, Dr Müller!
Mercedes 350 SE

Auf wiedersehen, Dr Müller!

Publicerad 17 november 2009 (uppdaterad 17 oktober 2013)
Tänk att 1000 liter bensin kan gå åt så fort! Klassikers Mercedes 350 SE -78 har fått en ny ägare.

De sista rökpuffarna efter vår projektbil Dr Müller har just skingrats, kvar står vi både lättade och tyngda. Lättade för att försäljningen gick så smidigt, tyngda för att vi på något sätt saknar den gemytlige doktorn med sin mullrande stämma och gladlynta törst.

Men skilsmässan var oundviklig: 2009 års projektbil hade kört slut på de sista dropparna bensin, redan när artikelserien inleddes i nummer 3/2009 var ramarna klara: mer än 1000 liter soppa fick inte gå åt.

Sista artikeln om vår Mercedes 350 SE 1978 som vi kallade Dr Müller kan du läsa i Klassiker 10/2009 som utkommer den 24 november.

Redan i nummer 9/2009 berättade vi att doktorn skulle säljas och flera intressenter hörde av sig, bland annat blev vi erbjudna en Mercedes 200 -85 i byte.

Den snabbaste och mest ihärdige spekulanten var dock Gunnar Widsell från Älvsjö som kände att han var redo att klättra ytterligare ett steg på Mercedes-stegen, det var dags att byta upp sig från den 280 SE 3,5 med W108-kaross till en W116.

- Jag hade perioden 1976-1990 ett antal MB 220SB W111 och en MB250S, säger Gunnar. Drömmen var då en MB280SE 3,5 och en sådan har jag nu.

- Jag var rätt nöjd med den fram till förra sommaren, fortsätter Gunnar. Då åkte vi ett gäng biltokiga omkring i Uppland och Västmanland en helg i några 1960- och 70-talsbilar, bland annat en MB W116 som jag blev helsåld på. Vilken komfortskillnad! Och väghållningen är ju otroligt mycket bättre än i W108 med sin pendelaxel.

- Dessutom har ju Dr Müller dragkrok och jag en passande tysk boggievagn från 1980, en Bürstner 600!

Gunnar betalade lika mycket som vi själva gjorde för ett knappt år sedan: 34 000 kronor.

På köpet fick han då bland annat en nymonterad läderinredning, en kalibrerad V8-motor med nya spridare och en bättre kamaxel samt ett nytt avgassystem med dubbla katalysatorer.

Tyvärr fick han fick också en rad fel att fixa: En ohälsosam aptit på både broms- och servostyrningsolja, ett centrallås som återigen börjat krångla, en trög elhiss på vänster sida, en kärvande elsollucka och lite annat småfix.

Vi hoppas givetvis att Gunnar och Müller ska trivas ihop, som en tröst i novembermörkret har vi vår nya projektbil som kommer att presenteras i Klassiker 1/2010.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.