Tyskfödde Rudi Klein insåg snabbt potentialen i nordamerikanernas fascination för sport- och lyxbilarna från den gamla världen. Som tämligen färsk immigrant började han handla med europeiska klassiker; vissa sålde han vidare, andra skrotades för delarna – och några av de mest spektakulära bilarna tog han åt sidan till den egna samlingen.
Från slutet av sextiotalet och fram till bortgången 2001 fyllde han på i sin högexklusiva skrotgård i södra Kalifornien. Efter hans död stängde och låste familjen portarna, allt medan ryktena och spekulationerna kom i svang. Till slut var en urban myt spunnen i bilkretsarna.
Men nu ska portarna slås upp och bilarna kommer både att visas – och skingras. För att inte tala om alla delar. Men det är förstås ikonerna som hamnat i fokus; de osannolika exemplaren; bland dem:
- Mercedes-Benz 500 K Special Coupé byggd för GP-legendaren Rudolf Caracciola
- Mercedes-Benz 300 SL med aluminiumkaross, tidigare ägd av Luigi Chinetti
- Horch 855 Special Roadster som lär vara enda kvarvarande exemplaret
- Iso Grifo Spider; en prototyp framtagen av Bertone
Auktionen av samlingen ”The Junkyard: The Rudi Klein Collection” kommer att hållas av RM Sotheby’s med början den 26 oktober i två delar: en slagauktion live och en nätauktion.
Psst! Tror du inte att det går att göra bil av riktiga vrak? Läs om Volvon som Rune Karlsson renoverade så kanske du kommer på andra tankar...
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.