Allegro kändes ny och fräsch när den visades upp. Spänstiga linjer med rundade hörn. Under skalet hade man dock tryckte in en hel del både ADO16 och Morris Marina-delar för att spara in lite kostnader. Formgivaren Harris Mann fick kompromissa en hel del. Det sägs att han sneglade en del på Citroën för att få snits på Allegron.
Men vad som kom att uppmärksammas mest var ratten - en fyrkantig ratt! Eller 'Quartic' som man kallade den och insisterade på att detta var futuristiskt och hi-tech.
Man hade en hel rad olika motoralternativ - från A-seriens 1000cc till 1300cc om återfanns i t ex hundkojan och de lite större 1,5- och 1,7-liters från Austin Maxi.
Största tekniska nyheten var Hydragasfjädringen - BMC:s vätskefjädring som kompletterats med gasklockor.
Man slog till med hela fem olika nivåer - de skiljdes till det yttre åt av grill och dekor baktill.
Den konstiga ratten ersattes av en vanlig rund dito från Morris Marina redan på vårkanten 1975 och nu kom även en tvådörrars kombi. Man hade smygstartat den nya kombin redan innan Allegro serie 2 kom ut oktober 1975.
Allegro kom aldrig malas ner i röran av badge engineering som BMC tidigare varit så förtjusta i. Men den kom få två lite märkliga syskon - den ena var Vanden Plas 1500.
Den skulle vara upmarket som det anstod namnet Vanden Plas. Ett kromtryne trycktes på vilket gav den en mer moloken än elegant uppsyn. Inuti gick man all in med ädelträ och skinn i massor samt små fällbara picknickbord för baksätet. Automatlåda var standard. Så hade man gjort i Vanden Plas-bilarna förr men i det mer rationella sjuttiotalet kändes det bara märkligt. 11 840 Vanden Plas-Allegros tillverkades.
Den andra bilen var Innocenti Regent - kusinen från Italien
Regent blev en kortlivad modell från Innocenti - den fanns bara årsmodellerna 1974-75.
Hösten 1979 var det dags för nästa uppdatering av Allegro. Nu försågs den med moderna stora kofångare i gummi och andra uppdateringar för att hålla sig modern. Det är ett varningstecken när sånt hamnar på en äldre kaross och mycket riktigt var Allegro på nedgång. Från att alla år legat bland Storbritanniens fem bäst säljande dalade det kraftigt nedåt. Ungefär samtidigt kom en ny Ford Escort, Vauxhall lanserade sin nya lilla Astra och de japanska bilarna kom på bred front.
För att hålla intresset vid liv ett litet tag till kom den trendiga specialmodellen Equipe. Men 1982 var Allegrons historia slut. Då hade man byggt drygt 642 000 av den under nästan tio år. Efterträdaren hette Austin Maestro.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.