Nästa artikel
Austin Allegro 50 år!
Jubileumsbil

Austin Allegro 50 år!

Publicerad 16 maj 2023 (uppdaterad 17 maj 2023)

 

Den 16:e maj 1973 visade Leyland upp den moderna efterträdaren till 1100/1300 - med en ratt som nästan stal hela showen.

Allegro kändes ny och fräsch när den visades upp. Spänstiga linjer med rundade hörn.  Under skalet hade man dock tryckte in en hel del både ADO16 och Morris Marina-delar för att spara in lite kostnader. Formgivaren Harris Mann fick kompromissa en hel del. Det sägs att han sneglade en del på Citroën för att få snits på Allegron. 

Men vad som kom att uppmärksammas mest var ratten - en fyrkantig ratt!  Eller 'Quartic' som man kallade den och insisterade på att detta var futuristiskt och hi-tech. 

Man hade en hel rad olika motoralternativ - från A-seriens 1000cc till 1300cc om återfanns i t ex hundkojan och de lite större 1,5- och 1,7-liters från Austin Maxi. 
Största tekniska nyheten var Hydragasfjädringen - BMC:s vätskefjädring som kompletterats med gasklockor.

 

Man slog till med hela fem olika nivåer - de skiljdes till det yttre åt av grill och dekor baktill.  

Den konstiga ratten ersattes av en vanlig rund dito från Morris Marina redan på vårkanten 1975 och nu kom även en tvådörrars kombi. Man hade smygstartat den nya kombin redan innan Allegro serie 2 kom ut oktober 1975. 

Allegro kom aldrig malas ner i röran av badge engineering som BMC tidigare varit så förtjusta i. Men den kom få två lite märkliga syskon - den ena var Vanden Plas 1500.  

Den skulle vara upmarket som det anstod namnet Vanden Plas. Ett kromtryne trycktes på vilket gav den en mer moloken än elegant uppsyn. Inuti gick man all in med ädelträ och skinn i massor samt små fällbara picknickbord för baksätet. Automatlåda var standard. Så hade man gjort i Vanden Plas-bilarna förr men i det mer rationella sjuttiotalet kändes det bara märkligt. 11 840 Vanden Plas-Allegros tillverkades. 

Den andra bilen var Innocenti Regent - kusinen från Italien 

Regent blev en kortlivad modell från Innocenti - den fanns bara årsmodellerna 1974-75. 

Hösten 1979 var det dags för nästa uppdatering av Allegro. Nu försågs den med moderna stora kofångare i gummi och andra uppdateringar för att hålla sig modern. Det är ett varningstecken när sånt hamnar på en äldre kaross och mycket riktigt var Allegro på nedgång. Från att alla år legat bland Storbritanniens fem bäst säljande dalade det kraftigt nedåt. Ungefär samtidigt kom en ny Ford Escort, Vauxhall lanserade sin nya lilla Astra och de japanska bilarna kom på bred front. 

 

 

För att hålla intresset vid liv ett litet tag till kom den trendiga specialmodellen Equipe. Men 1982 var Allegrons historia slut. Då hade man byggt drygt 642 000 av den under nästan tio år. Efterträdaren hette Austin Maestro.

Austin Allegro och andra läckerbitar från British Leyland i vår nya samlarutgåva!

VILKEN UNDERBAR SOPPA!
När stora delar av brittisk bilindustri slogs samman 1968 samlades en mängd fantastiska bilmärken och modeller under samma tak. Allt gick inte riktigt enligt ritningarna men för den bilhistoriskt intresserade finns massor av spännande spår att följa. Nu har vi samlat våra favoritartiklar om företaget och produkterna!


Innehåll:

Ögonblicket Brittisk bredd
British Leyland hade marknadens bredaste program – och längsta om man ställde alla modeller på rad. (Klassiker 2/2020)

Automobilia British Leyland
Stor sammanslagning krävde enande symbol. Snygg? Nja. Men den nöttes enträget in. (Klassiker 3/2023)

British Leyland Sweden 
Britterna kom inte för att stanna. Här är hela ­historien om Leyland i Sverige. (Klassiker 3/2015)

Austin Mini 1275 GT 1974
Hundkojor med Clubman-front var länge de minst eftertraktade.Inte längre – it’s hip to be square! (Klassiker 3/2020)

Austin Allegro vs Morris Marina
Två av 1970-talets mest utskällda bilar kom från British Leyland. Vi ger dem en andra chans och drar till Danmark. (Klassiker 3/2022)

Ögonblicket Vanden Plas 1500 
Beskedet att den inte gick att köpa i Sverige var illa nog. Men det blev värre. (Klassiker 4/2014)

Austin Maxi 1750 1973 
Utrymmesmaximerad och extremt praktisk – Issigonis sista bil var minst lika smart konstruerad som Hundkojan. (Klassiker 10/2020)

Leyland Princess 1978 
Steve Pike har räddat en av 1 217 svensksålda Leyland Princess! (Klassiker10/2014)

British Motor Museum
Här hittar du enhörningarna! (Klassiker 4/2019)

Resan Finland i Morris Marina 
Vi spanar efter spåren av den brittiska bilindustrin i södra Finland. Till vår hjälp tar vi British Leylands spetsprodukt: Marina. (Klassiker 6/2019)

MGB GT 1971
Vi tar ut Anders Ericssons orörda originalbil på en långtur. (Klassiker 8/2015)

Rover 3500 vs Trimph 2.5 PI 1970 
De var konkurrenter vid lanseringen men hamnade sedan i samma jättekoncern när British Leyland bildades. (Klassiker 5/2021)

Dokument Range Rover 
Att typa in Range Rover i Sverige 1971 var inte gjort i en handvändning. (Klassiker 2/2017)

Triumph Stag
En fyrsitsig Michelotti-ritad cabriolet med välljudande V8 – klart man vill ha! (Klassiker 1/2011)

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.