
Dett var i grund och botten en variant på ADO17 plattformen som hade presenterats 1964. Det dröjde dock till hösten 1965 innan den fanns tillgänglig i Australien.
Här tillverkades den vanliga 1800-sedanen och kompletterades med en ”ute” denna populära personbilspickup, under 1968. Denna modell sålde riktigt bra i Australien, men 1970 ersatte Leyland Australia den med en helt egen modell, X6 som fanns i två varianter Kimberley och Tasman. Och dessa fick en mer renodlad sedankaross och ny front som särskiljde dom rejält från sina engelska likar.
Bilarna fick också en helt ny motor, en tvärställd sexa på 2,2 liter som drev på framhjulen. Trots att dessa X6 var tekniskt överlägsna sina konkurrenter på hemmamarknaden och hade fina utrymmen så blev den ingen succé. Leyland hade inget stort utbud på australienmarknaden, det var X6, den mindre Austin 1100/1300 ADO16-modellen, hundkojan och så kom Morris Marina 1972.

Tasman var basmodellen och Kimberley med sina dubbla lampor "upmarket"

1973 Austin Kimberley X6

Morris Nomad var en kombi på ADO16-karossen som byggdes hemma i England enkom för Australien

Austin 1100 "Ute" fanns bara i Australien byggdes 1968-71

Ersättaren, den misslyckade eller missförstådda beroende på hur man ser det, P76.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.