Nästa artikel
Australiens egen VW Buggy
Reportage

Australiens egen VW Buggy

Publicerad 2024-01-02 07:20
Australiens tuffa terräng kräver tuffa doningar. För detta gjordes en unik Volkswagenmodell down under.

Country Buggy var en Volkswagen helt utvecklad i Australien för Australien. 
I första hand var det militären som behövde en liten smidig bil av jeeptyp med enkel mekanik.
Volkswagen hade redan en sammansättningsfabrik i Clayton.  Den stod för en betydande del av landets totala bilproduktion i början av 1960-talet.

Country Buggy började ta sin form redan 1964 med inriktning på både civil och militärt syfte. Den fick även en intern VW-kod - typ 197. 

Ett par prototyper byggdes, och utsattes för antagligen de mest stenhårda tester man kan tänka sig - kors och tvärs över hela kontinenten. I berg, öknar, träsk, djungler, och allt vad Australien kan bjuda på - i två års tid.
Prototyperna hade dessutom skumfyllda paneler som gjorde dom till amfibier - något som slopades senare.

Country Buggyns basala uppbyggnad var den enkla typ-1 plattan försedd med typ-2 bussens axlar och upphängning samt 16 tums hjul. Karossen var i stål.

Nu fick Volkswagen i Tyskland nys om vad dom hade för sig och ville raskt ha dit två av prototyperna för att kika på. Vad man inte visste var att VW själva hade börjat med ett liknande projekt hemmavid - den som senare kom att bli typ 181.

Två country buggys fick åka till Tyskland  och de testades rigoröst av Volkswagen och tyska armén.
Dom bilarna försvann sen spårlöst - troligen skrotade, men australiensarna fick en lista med vad som skulle göras om för bästa produktions och marknadseffektivitet.

1967 så visades den första riktiga Country Buggyn för allmänheten och i december samma år började man stampa ut karossplåtar.
Volkswagen Tyskland hade villkorat två saker - dels fick denna modell inte inkräkta på den vanliga VW-produktionen - dels satte man ett produktionstak på 1800 bilar per år.
Den gränsen visade sig dock inte vara svår att hålla - tvärtom för den tilltänkta storkunden armén drog sig ur.

Förlust hos VW med nedskärningar gjorde resten. En rad olyckliga omständigheter lade krokben på Country Buggyn i princip redan vid starten.
842 stycken byggdes första året, 1969 började man packa ner delar i lådor för export till Malaysia och Filippinerna, även hela bilar exporterades till olika ställen i Oceanien.

1970 var sista året Country buggyn fanns i listorna.  Men bara tre högerstyrda såldes på hemmaplan och 240 vänsterstyrda gick utomlands.

Totalt stannade produktionen på 1956 exemplar. Fast de Filippinbyggda bilarna som fick namnet Sakbayan monterades där ända fram 1972.

Sakbayan från Filippinerna gick även att få med dörrar och hardtop.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.